måndag 24 januari 2022

Mattsons blogg & kollat vad gäller med mitt permanenta färdtjänst

 Såg i flödet i FB idag att Mattsons blogg fanns, ta en titt in för dig som vill veta mer vad händer för oss med en synnedsättning.

Jag är inte så aktiv att titta in på Synskadades riksförbunds sida, men var in där nu och såg att trots jag tagit upp med dem i mejl flera gånger att min blogg som synskadad är aktiv, så ligger den som icke aktiv ännu. Tycker det är synd då den lyfter hur livet verkligen är som synskadad i kombo med postcovid PACS.

Lite kontakt igen så fixade det sig ...sååååå jättebra..Tack 

Det blir ju en del uppdaterat här då jag har hela livet över 62 år, med synnedsättning bakom mig, gjort 10 ögonoperationer ända sedan 5 års ålder på 60 talet. Men fokus de sista 2 åren har varit livet med post covid.

Även läkare till läkare kunskapsöversikt tar upp ögonen och besvär man drabbas av i post covid. I grupperna för långtidssjuka kommer det upp med jämna mellanrum olika symtom och påverkan på ögonen och mycket annat, som säkert även synskadade bör känna till då även de drabbas av PACS.

I början av bloggen skrev jag ett inlägg tillsammans med mina föräldrar " Historien om mina ögon" där min uppväxt och vad ögonens besvär påverkat mitt liv, ur mitt och mina föräldrars perspektiv berättas. Min älskade pappa lämnade oss 2014 och mamma är långt gången i vaskulär demens och Alzheimers. De journaler jag hämtade ut från min födelse som jag så gärna skulle vilja fråga dem lite mer om,  kan aldrig få något svar. De sa att det upptäcktes när jag var 4 år hur dåligt jag såg, men i journalen står noterat redan när jag var några månader..likaså att jag gjorde första ögonoperstionen som 6 åring men det stämmer inte jag var 5, då när jag hamnade i chock. Mer i länk...

Ska vid tillfälle försöka sammanställa här i bloggen hur det var enligt journal. HÄR ÄR HISTORIEN OM MINA ÖGON vi skrev ihop tilksamnans 2011.

Jag föddes ju som prematurbarn 1959, 1330g och 40.5 cm, 2 mån i kuvös och hur det var att växa upp med en synnedsättning och vad livet innebär idag handlar denna blogg om.

Jag har kontaktat flera kommuner i närheten av Uppsala för att höra vad gäller om man skulle förfytta sig efter pensionering om något år, och redan har ett permanentat färtjänsttillstånd via förvaltnin gsrätten? .....men det är samma som gäller oavsett man flyttar till Enköping,  Östhammar eller Norrtälje kommun. Man måste då söka om färdtjänsten och i dessa dagar när t.o.m helt blinda får avslag så förstår man ju att det inte är lätt. Så vi ska ta under övervägande..hur gör vi....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan