lördag 29 januari 2022

AKUTEN IGEN


AKUTEN IGEN 😥😥😥
220128 bltr 126/88 puls 76 syre 93 på morgonen  ovan
220128 bltr 109/71, puls 75, syre 89, morgon vid uppvaket ovan
220129 Bltr vid uppvaket 119/98 puös 93, syre 88.
Blir helt plötsligt sådant tryck över hjärtat, bltr går upp, magen krånglar, får springa på toa ggr flera.
Bltr ovan kl 9.45, känner nu är det något riktigt fel, sitter i soffan bara och bltr 155/106 puls 108, syre 92
Så senare 220129 kl 10, drar undertrycket iväg 151/133, puls 109, syre 97. Har aldrig haft sådant högt undertryck, känner mig yr och vi åker in till akuten.
Min man kör in mig, jag får gå in i en kur för att anmäla mig. Är då totalt slut, ber om att få lägga mig ner, nej säger ssk vi ska skriva det här först. Men säger jag känner mig svimfärdig..hon tittar inte ens på mig utan fortsätter titta i datorn.

Så säger hon det står du ska kontakta din vc, vaaaa säger jag läkaren sisst sa jag skulle komma hit om jag fick lika en gång till. Även ssk på kardiologen.

Jag får gå ut i väntrummet igen med mitt tryck över bröstet och sätta mig, så kommer hon ut och säger, det finns ingen ledig säng, du får vänta, en före dig in.

Så kommer 2 vakter ut från akuten till väntrummet med en orolig typ och visar honom var han kan ringa, sedan går de.....han har en grön stor plastsäck med sig. Så går vakterna och lämnar honom där med mig och 1 till. Så går den andra patienten ut och jag blir ensam med en orolig själ som far runt där ...pratar med sig själv, försöker ringa flera gånger och ska åka någonstans, ropar "100 tusen" där han sitter...och får syn på mig och  tilltalar mig, med något jag inte förstår. Han kliver upp igen för vilken gång i ordningen och kommer nära mig igen..Jag kollar larmknappar, ser inga..tänker jag orkar inte svara honom. Ser om ssk I kuren obs vad som händer men hon är upptagen med fler som kommit in..till slut går han ut. Jag får sitta där i 1 timme. Helt slut med känsla att svimma. Så får jag komma in. En jätterar ssk tar prover, ekg igen, bltr och pcr. Bltr ligger ok...säger hon, tyvärr har jag glömt vad hon sa.

Hon berättar vi träffar många som du här, och man tänker så finns det de där antivaxarna åxå ..Ja sa jag de kan få överta mina sviter...

Hon säger idag har du tur chefsläkare är här och nämner honom vid namn...ok tänker jag vilken tur...Ja han är bra....

Så kommer en annan dr in, frågar lite, men jag tolkar honom som vad gör jag där, säger ditt bltr när du kom in var bra, du har tagit bltr fel hemma. Nej säger jag, jag känner ju att något är fel, berättar om tiden sedan förra akutbesöket att jag fick sådant tryck när jag handlade för en vecka sedan och han avbröt mig när jag försökte förklara hur jag ville sätta mig inne I affären och fick sådant tryck...han avbryter med att en läkare på kardiologen skrivit brev till mig om att kontakta vc för prover..på knagglig svenska och som om han skulle platssätta mig..du hade ju kompliterat med lite info sa han till egenremissen...vaaaa säger jag, ja till remissen härifrån 8/1, inte egen remiss....Egen om trycket över bröstet avslog de ju i höstas säger jag.

Jag kommer tillbaka säger han när proverna är klar. Så kommer han in, säger proverna är klar...och jag kan gå hem. 

Jag tar fram bilderna här på blodtrycken och visar honom, jaha sa han det verkar lite högt på morgonen. Ja sa jag, jag får sådana hjärtrusningar/bltr stiger, blir orolig i magen och tryck över bröstet. Han säger din vc läkare kan göra 24 h bltr och 24 h ekg på dig och lite andra prover, att jag skulle prata med vc om det. Ultraljudet han gjorde var heller inte lika noga som förra gången men han sa det såg ut ungefär som 8/1.

Går ut, och i ilskan får jag med mig skjortan jag hade på mig ut...näää tänker jag den får följa med hem...

Jag kollar då prover i 1177...flera är inte klar....och pcr hade inte kommit heller....

Jag gråter när jag kom hem...så jävla illa bemötande...

Man åker väl inte till akuten förrän det är absolut nödvändigt.

Jag har ju perikadvätska bakom hjärtat som är svårt att tappa....och som akutläkaren 8/1-22 skrivit kronisk perikardit......och remiss tillbaka till kardiologen igen, med orden du åker in om du får mer besvär...

Den gulliga sköterskan kom när jag skulle gå och sa du får åka hem nu och ta det lugnt och äta lite chokladpraliner...❤

Besök på Akuten 8/1-22 HÄR

God kväll...

Hej 

Tack alla ❤💐som komlit med stöd...Det känns lite bättre, sovit några timmar i kväll ...bltr är bättre...

Hm jag som inte kunde ta bltr sa dr... och jobbat i vård sedan slutet på 70 talet.....

I kväll.....bltr 105/71 puls 63 och syre 93....

Och..mitt allt❤ gjorde Choklad fondante till efterrätt med glass/ krossad choklad och hallon....med tanke på chokladpralinerna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan