tisdag 4 augusti 2020

Bristning i yttre kapilärerna? Covid? Eller...?

Vad är det här som blivit 1/8-20, efter långprommenad...
Höger ben med svit efter djup ventrombos 99, det mörka partiet, är sviten som blev allt mörkare efter 10 år. Det åtgärdades 2014 av kärlkirrurgen på Akademiska där de gick in nere vid fotleden följde venen upp och brände kärlet där proppen påverkat. Proppen såg de rester av ovan knät då.
Har bara gått i stadsmiljö idag. Vi gick #hittautuppsala och letade kontroller. Det blev ca 15000 steg...
Jag insjuknade 14/3 i covid symtom....
Ringde 1177 som skickade in mig till Ackis akuten. Sjukresa dit. Ove❤fick inte gå med in utan åka hem igen. De tog in mig via covid intaget. Ja jag har ju restsymtom ännu.
Fick blodtunnande/ fragmin i magen ...röntgen/ultraljud för eventuell  blodpropp i benet i morgon...
5 covid testet taget.....och fått astmamedicin att hämta ut på apoteket....så...fortsättning följer...
Får åka hem över natten
200802/Sitter på röntgen och väntar....
Så här ser det ut på h ben idag( bild ovan)....mer utslag på båda fötterna...och blivit mer mörkrött.
Pirrar i benen idag....
Så får jag komma in och ultraljud tas på bpda benen. Jag får titta på skärmen och röntgenläkaren visar när han trycker att man kan se att ingen djup ventrobos finns i båda benen. Akuten hade sagt igår att visar det inte på ventrombos kan jag gå hem. De gör bara det som akuten frågat om i sin önskan och röntgen. Jag fick åxå veta av akutläkaren att den röntgen de tog på lungorna var att se ev förekomst av covid inte proppar.
Och han hänvisade till min hvc för vidare utredning då de bara tar det akuta.
Jag började med Symbicort idag 200802 och började smörja med kortizon x 2.
Så bra jag nu får testa Symbicort för andningen. I fredags när vi åkte med svärmor och tittade runt där de haft stugan på Ingarö så blev det allt mer svårt med andningen på väg hem till Uppsala igen. Som tur var började inte hostan förrän vi släppt av henne hemma i Årsta, Stockholm. Jag hostade så jag kräktes när jag kom hem...men nu äntligen får jag något för det att prova.

200803//En helt underbart fin dr fick jag idag ...han tog många prover för att analysera blodet, 27 st nu. Oj vad många sa ssk som tog dem...Berättade om arvet att få blodproppar och han frågade mig om olika prover de tog 99, som jag inte vet tyvärr....så nu händer det saker....nu blir jag utredd... för att se  vad som kan ligga till grund för blosdkärlsbristningar som det är ...
Har jag tur försvinner de om jag använder stödstrumpor...sa han.
Och de ska hämta journaler från min hemstad Övik
Dr tog bild med min mobil hur det ser ut idag
Glömde fråga om jag ska fortsätta med kortizon....nu när det är blodkärlen som brustit...
Han tittade på mina bilder från dag 1 och visade mig på bilden från då att man tydligt ser att det brustit.
Frågan är nu, vad är det som orsakar bristningar i de yttre kapilärerna?
Varför ligger DDimer högt på 2,8?
Idag togs 27 prover för att analysera blodet....och jag förstår ju sv testvärdet i lördags på akuten då några prover på bita blodkroppar låg över gränsen...


Efter 1 dag med cortizon x 2 ( idag 200804) och kanske åxå att bristningar läker...ser det lite finare ut på mitt högra ben.
Jag tror att kanske blir det lite bättre med Symbicort. Lite tidigt ännu att säga då jag kan ha haft bättre dagar ibland tidigare åxå...så fortsättning följer....
Vi skulle börja med prover sedan får vi se vad de visar....
Är det covid? Många har lagt upp sina bilder i grupperna och visat mig hur lika de har fått.
Eller vad är det?....bara det inte är något allvarligt. Prover kan ta en vecka.
#blodkärlsbristning #covıd19 #corona #covidsymtoms #covidsyntomtracker #ddimer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan