söndag 23 augusti 2020

Nya utslag /covid, bältros, kapilärbristning eller...och Dag 180 hos FK...

 

Sista dagen för behandlingen av bältros var i onsdags morse. Sedan dess har jag haft en konstig värk, stickningar och pirrningar i benen och magen. Det har slagit upp några små blåsor, på armar och ben...och några dagar nu har det kännts som en halv mandarin under den högra foten och en konstig värk mer centralt i höger ben där jag haft ventrlbosen. Jag har liksom linkat fram och idag när jag vaknade hade dessa utslag, eller är det kapilärbristningar som dykt upp. Det kliar så in i 17.
Bild 1 och 2 ovan är insidan på höger ben nertill.
Bild 3 nedan är yttersidan på höger ben.
Ja vad är detta, Covid symtom, bältros...eller något annat?
Idag är sista dagen på min sjukskrivning. Jag har ju uppnått dag 180  hos FK.
Det är en stor grupp som blev sjuka i mars som testades försent. Idag vet man att det bör ske inom 72 h och det har varken gått att fånga in viruset på c19 eller AK, dr skrev 26/5 "Förhöjda nivåer av D-dimer (0,8) - är ofta förhöjt vid infektioner, nästan alltid vid covid."//och det ligger ännu högt på 2.8, sist.
En infektionsläkare jag träffade när jag skickades akut av 1177 i maj till ackis för att jag var så fruktansvärt yr, sa precis så och att det möjligen gått att fånga i ett avföringsprov. Till Ove sa han att du har säkert haft det du med men varianten utan symtom.....ja du Inger du har säkert haft det. Det är så många som har liknande, tusentals,  det kusliga är att ingen vet, när blir man frisk.
När jag pratade med FK och jag insåg hur de bara kör utifrån sitt regelverk, utförsäkrad vid 180 dagar. De bryr sig inte då man förklarar att dr skrivit " trötthetsdyndrom efter virus...."och jag då förklarar att det inte är så, jag prommenerar, jag kämpar på för att ta mig tillbaka. Jag måste gå mycket åxå för ärftligheten i att få blodproppar. Då svarar hon mig, ja vår jurist säger vi kan inte ge dig ersättning efter dag 180 för i de orden finns ingen säkerhet att du är åter inom 365 dagar. Men säger jag, du vet jag börjat halvtid 24/7, chef, dr vet jag är på väg åter. Jag gick tillbaka på 100% den 10/8 sem. Sedan skickar de ett brev i kivra den 12/8 om att de planerar avslå och att jag ska vara åter i tjänst 9/8...och jag frågar henne hur kan du skicka ut ett brev försent om att jag ska återgå...jag kan ju inte backa i tiden och dessutom har jag semester. Ja du ska anmäla dig på arbetsförmedlingen så du inte tappar din SGI...vaaaaa säger jag...varför då? (hade redan anmält  enligt brevet, men det sa jag inte)...jag har ju ett jobb jag tänker gå tillbaka till. Det här handlar om att jag behöver bli frisk först bara, och varför ska jag söka ett jobb inom vård någonananstans? Jag har ju ett fast jobb?...du kan söka jobb på bibliotek sa hon....du jag tror det är ytterst svårt för en 61 åring på arbetsmarknaden.. och du menar alltså att du kommer avslå min ersättning efter 180 dagar...ja säger hon men du kan inkomma med synpunkter om det...
Så säger jag om du tittar så har du fått ett nytt sjukintyg av min dr idag, så tittar hon på det, och säger  när jag ( hon själv) hade bältros, då kunde jag jobba hemifrån. Ok säger jag men det kan ju inte jag, för att inte riskera infektionskänsliga måste jag vara hemma, jaha, jag får titta på det sa hon och så skulle hon återkomma 12/8? ...och efter möte med regionalt ombud och chef så skriver jag ett skriftligt enligt tillägg enligt rekommendationen.
Hon återkom aldrig den 12/8...ringde henne i måndags och då säger hon...det är inte ikryssat på sjukintyget punkt 1 om smitta så vi kan inte ge dig ersättning, möjligen smittbärarpenning men det har din dr inte kryssat i...du kan söka annat jobb säger hon igen...men herre gud...ska prata med min läkare säger jag....och du, ni har tusentals som snart uppnår 180 dagar av de med covid syntom, ni måste ju lyfta det på politiker nivå..över 12000 drabbade, så ni har en beredskap..och fler blir det...hur ska ni hantera det, undrar jag....ja vi har ju en budget att följa...ok tänker jag...tänk så många människors liv ni på FK förstör med era regler...det kan inte vara lätt att sitta där och fatta besluten över människors livsöden...så tackar jag för infot...
Så stiger febern...jag börjar hosta...fick ta 3 extra puffar symbicort....det blev värre och värre...Ove står bredvid mig där jag sitter och kippar efter andan och hostar  i allt slem som ligger ivägen...så lossnar det i en hostattack och ca 1/2 dl slem far ut på golvet....men vad händer säger Lars-Ove❤....så kan jag andas normalt igen....men blir helt slut och tårarna rinner...det är några dagar sedan...har vilat sedan dess inte gått så långt..
Så vi får se vad FK beslutar...sent igår kom ett ok..
FK har sina regler....vi får se hur de gör nu när dr  skickade nytt intyg igår.....om de godtar det ....12/8-23/8
Men jag kan se nu i FK sida att de ser ut bevilja mig 31/7-9/8...50%, en preliminär summa ligger där
AF sa åxå att då jag anmält mig som arbetssökande men med jobb mer än 3 månader då jag har mitt jobb så är min SGI säkrad....och låt den ligga kvar och uppdatera den när förändring kommer i lön....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan