tisdag 18 augusti 2020

Bältros blir avslag på sjukersättning.

 

Morgon temp idag 18/8-20  ovan efter behandling sedan 12/8 för Bältros.

Möte igår 19/8-20//
Enligt den fackliga är det inte lätt göra något åt det med 180 dagar,....de är inte intresserad av känslor på FK...och frågan är om den stackars läkaten som skrev sitt sjukintyg de menar inte accepteras av deras jurister spelar någon roll....Han skrev trötthetsdyndrom efter virusinfektion och de på FK menar att man i det inte kan se att jag är åter inom 365 dagar.....
Det sjukintyget löpte ut den 9/8 med 50% från 24/7-20.
Så ska försöka få ihop kompliterande enligt vad fackliga sa...
Hen menar åxå från facket att bara deras utskickade post gäller, inget de ger per telefon.
Sätt upp alla dina sjuk skrivningar, med datum sa facket...och jag skrev i koder...på ett papper...åxå

Börja med ditt personnummer...längst upp sa hen, annars sorterad det bort, de bryr sig inte läsa. De tar inte upp några sjukintyg och kollar på dem.
Sktiv i sjuk,  semestrar 50% sjuk...kort på rad eftersom sa hen.

Och skicka in med brev  eller mejl...de enligt facket kommer aldrig ta upp några sjukintyg...de utgår bara från sin fyrkantiga lilla box av regelverk, nu är det inte fel på de som jobbar som personer..
Utan de har sina beslut att följa och vad jag förstår  med mig ät det nog kört...

Så ett råd, skriv upp redan nu så det inte blir så mycket sedan.
Jag behöver inte oroas för jobbet sa chefen...
Det som är blir att jag tappar ersättning från 1/8-23/8....från
FK om de inte godtar ny diagnos från 12/8, på Bältros.
Så denna handling kan användas sedan i var övetklagan sa facket...de skulle bistå mig....helt slut då jag måste titta i alla intyg bakåt....men sambon hjälpte mig...
Pratat med AF idag åxå, de sa du ligger vilande här inte ute öppet mot arbetsmarknaden ännu ....i väntan på vad som händer, men ett råd kolla om du ser någonstans något om 3 parts möte med FK, AK och chef..godta det.
Hade mejlat mina dr i 1177 om sjukinryget. Ser HVC ringt under dagen????
Igår rann tårarna, såååå ledsen. Först ska man vara sjuk sedan allt detta med FK.

Så idag 18/7-20
Nu har de ringt upp från FK.
De säger
  Rutan  nr 1 i sjukintyget, "smitta" i min bältros sjukintyg, var inte ifylld. Då kan du inte få ersättning för smittbärare vid bältros sa hon. 

Då säger FK att jag inte har rätt till någon sjukpenning från 12/8-23/8
Jag blev utförsäkrad efter  180 dagar den 31/7, som jag nämnde och ska prövas mot arbetsmarknaden nu.
Så jag får ingen sjukersättning för hela augusti. 

Sa till henne på FK att jag kommer tillbaka som det är tänkt 24/8 till mitt jobb. Det finns ingen tanke på byta jobb för mig. 
Medan FK vill jag söker jobb nu, på tex bibliotek eller annat sa hon. Funderar hur måste jag göra nu, får se vad facket och chef svarar?
Jag är anmäld till arbetsförmedlingen som rutinen är för att inte tappa ersättningen.
Handläggaren säger hon ska skicka mig blankett för att söka a-kassa för tiden? Men jisses varför då, jag är inte arbetslös.
Sedan säger hon att kolla med din arbetsgivare om det finns någon försäkring som träder in i sådant här. Vissa arbetsgivare eller fack, har det säger hon.

Har iaf sammanställt kortfattat inför beslut, och skickat in, men tror inte det leder till någon ersättning.
Hon på FK info åxå om att det tar 90 dagar innan jag är på ruta ett igen hos FK.
Så här är läget nu.

Har kontaktat den stackars doktorn om att de inte godtar sjukintyget i 1177. Ja vad ska man säga, man lär sig nytt hela tiden.
Min nya dr som varit så noga med mig hämtat ut journaler från Övik, och tagit så mycket prover ska ringa mig i morgon...

Phuuuu
Hon på FK ville veta hur mycket värk jag har, hur ska man omsätta det i ord. Svårt veta redan nu hur bältrosen utvecklas. Men sa hon en kille hon pratat med kunde inte ha kläder på sig.

Temp nedan efter stress över situationen med FK och prommenad, jag knappt orkar med i värme idag +29 och skugga. Hostar desdutom mycket idag...covid symtom kontra stress.
I kväll har det varit så jobbigt hostade så en massa slem kom upp. Fick ta några extra puffar symbicort...innan det släppte. Ja vad skulle jag göra utan min älskade Ove❤ som finns där med mig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan