onsdag 20 november 2019

AKADEMISKA avdelning 85 G


Avdelning 85 G💐💐💐
Vilket team, vilket trivsamt bemötande på alla plan. Tänk nu har jag fått min första lins i mitt vänstra öga. Ett ingrepp som gick fort. Snabbt ombyte till outfiten ala Ackis, snabbt sattes port i min vänstra handrygg av en urtrevlig SSK, droppar samt nytt blodtryck då gårdagens var så högt, lugnande, alvedon och  sedan  i rullstolen och iväg ner för operation. Där mötte mig 2 op sköterskor och upp på bordet där jag bäddades  om i det enligt föreskriften. På med apparaturer. Fick ett lila skynke över ansiktet och de klippte hål för vänster öga. Så kom doktor och gav mig bedövning. Operationen var snabbt avklarad, kände knappt något. Kände mig lugn och trygg och i goda händer, den gjordes postoperativ..
Tillbaka upp på avdelningen i rullstolen där jag fick fika och röra mig fritt sedan. Mitt hjärta Ove väntade på mig.
Tog det lugnt någon timme.
Mitt hjärta Ove ledsagare mig runt och jag hade fått ett sådant eländigt magknip.
Vi gick till kafeterian på ingång 70 och fikade.
Dagen gick fort med så trevliga rumskamrater som verkligen lättade upp stämningen...och det värdefullaste av allt att Ove 💞💓💖fanns med mig genom allt. Det betyder så mycket för mig.
Kvällen gick vi pratade mycket. Tydligen kan stress leda till att gula fläcken påverkas som min rumskopis berättat att de informerat henne om (se inlägg före)
Vaknade kl 04 av en annan på rummet som pratade med personal denna morgon.
Kl 5.30 lättade de på förbandet över mitt vänstra öga och tvättade det runt om. Kåpan får jag behålla och ska ha i 7 nätter till här hemma.
Ronden med opererade läkare skulle börja 7.45. Vi fick vänta ett tag och jag fick träffa en annan läkare när min läkare fick iväg för något....men det gick bra det med. Då fick jag veta att min linskapsel var inte intakt sedan 1966, så de hade fäst linsen utanpå iris som brukar fungera bra det med.
Utskrivande Ssk pratade med doktor som förlängde min sjukskrivning till 3 veckor, inte 2, då de förstod hur krävande det är med att böja sig ofta i omvårdnad, oroliga dementa, stress och att vi tidvis är kort, och tunga lyft. Får bara lyfta 5 kg.
Får vistas fritt...prommenera ..se tv, läsa mm..
Men ingen kraftig fysisk aktivitet. Ej utsätta mig för förkylning.
Dag 1 i väntan på undersökningar 
Dag 2 omsvidad inför...
Och en halvtimme går fort ...fika efter op. 
 Lars-Ove💖💓💞💕 tar med mig ut på promenad till 70:s kafeterian
...och fritt att tolka......ovan.
Middag...en av alla sorter....lasagne valde jag....med brylepudding efter.... 
Ackis är inte som KS där anhöriga får köpa mat.
När de lyft förbandet och droppat pupillvidgande kl 05.30 idag 191120. Blå efter bedövning och ingrepp.
191120 efter ca 30 min med pupillvidgande 
Frukost..och träffa opererade läkare kl 7.45....men tyvärr kom något annat mer akut så fick träffa en annan läkare....
Efter kl 15 med kontaktlins på höger.
Plastskyddet för ögat nattetid.
Blev bjuden fika på "fågelsången" av hjärtat Ove.
191120...sååå vackra rosor jag fick av Lars-Ove💖💕💓💞
Middag på Vikingagatan ...äntligen hemma....tack HJÄRTAT 💞💓💕💖💗 för att du finns med mig och för mig.
Mer om ögonen genom mina 60 år:
http://solenhavetochvagorna.blogspot.com/2011/06/historien-om-mina-ogon.html?m=1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan