fredag 22 november 2019

Afaki, nyopererad med bakre kammarlins

"Afaki, nyopererad med bakre kammarlins" lyder sjukintyget till den 11/12-19.
Synnedsättning, postoperativ inflamation.
Isopto Maxidex 1 mg/ml, x 3 fick jag.
När jag skrevs in den 18/11 sa man droppar var 3 h efter operation. Så mobilen larmar på de angivna klockslagen i 14 dagar nu från op 19/11.
Ännu har inget intyg  kommit med vanlig post, men på FK sida låg ett elektroniskt precis som läkaren informerade om vid utskrivning.
I mitt jobb friskanmäler vi oss före kl 12 dagen innan jobb och det blir en vecka på söndag. Så det känns angeläget kunna meddela enligt rutinen idag.
Oteckniska jag, lyckades få iväg det elektroniska sjukintyget på min sida hos FK, till arbetsgivaren idag.
Vila och undvika tunga lyft. Får bara lyfta 5 kg.
Får vistas fritt, undvika förkylningar, och att ny operstion planeras inom kort.
Hur ser jag idag, dag 3, efter operation? Jag får ju använda ögat som vanligt, men detta öga är ju synnerven påverkad och innan operation låg  synen på 0.2. Jag brukar beskriva seendet som att jag ser klart, men att man kan likna synnervsbortfallet med att en tyllgardin som är veckad och hänger ivägen, som gör bilden otydlig i olika stråk (på tvären). Men det här har jag levat med i så många år nu att det här blivit en del av mitt liv. Det ingår i konceptet Elisabeth, ja så är det bara. Jag har haft droppar för trycket i mitt vänstra öga sedan 1980, där de bytt sorter oräkneliga gånger genom åren. Jag vet och förstår att det just nu är påverkat efter operation och det är för tidigt att säga något ännu.
Jag är så tacksam och glad att möjligheten fanns för mig så jag bara njuter av att få uppleva detta trots allt. Jag är nöjd att bara få linsen inopererad och kunna se det lilla jag kan på mitt vänstra öga. Skulle jag kunna få lite bättre syn där skulle jag vara jätteglad men det duger så bra ändå.
Än så länge går det bra med tejpen i ansiktet jag fäster plast kåpan med som jag ska ha under natten. Det är lätt man kliar sig i ögat nattetid så därav ska den sitta för ögat  i en vecka. Har Cavilon hemma ifall det skulle behövas att spraya under plåstret. Men som sagt det är ju så nära ögat så hoppas det går bra utan.
Jag är så tacksam att Ove❤ hjälper mig i de situationer begränsningarna dyker upp. Handla där får han bära, läsa och se i vissa lägen. Mörker och avståndsbedömning och blir lätt bländad. Det stramar ju i ögat av och till och blåmärket får jag ha till det lagt sig, som blev efter bedövningen vid operationen.
Kring ögat får jag bädda försiktigt med kongresser i  ljummet vatten. Vid dusch ska jag blunda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan