fredag 16 juni 2023

Dag 3 efter ögonoperation nr 11


 
Vaknar dag 3 efter ögonoperationen och så ser ögat ut idag när jag vaknar.

Jag ser som i grå rök, ljus och mörker, möjligen lite konturer idag med ögat 

kunnat läsa I journalen nu..med mitt högra 0.3 öga .

Ett huvudsnitt och 2 hjälpsnitt...

Jag skulle kunna klistra in journalen här på allt de gjort men en vanlig bloggläsare och inte minst jag skulle inte förstå alla termer.

Men på efterkontroll 230614 stod citat 


  • "Allmänna uppgifter

    Kontaktorsak

    Uppföljning dagen efter operation med evakuering av subluxerad IOL + patientens egna lins.

    Anamnes

    Aktuellt hälsotillstånd

    Fick sfinkterruptur vid operation och även prolaps av iris superiort. Avstod från implantation av Verisyselins. Kommer i dag för kontroll.

    Haft lite irritation och värk i går kväll.

    Status

    Ögon
    Synskärpa
    Vänster

    Handrörelser

    Tryck

    Applanation

    Vänster

    18 mmHg

    Vänster öga

    Exteriört svullnade ögonlock. Bulben kraftigt injicerad. Snittet tätt och ser inget läckage. Kornea med MD-veck och allmän disighet. Normaldjup främre kammare. Man ser ljusväg och celler i främre kammaren. En stor irisdefekt superiort. Afak. Lite dimmig insyn på grund av kornea men man ser näthinnan och periferin är intilliggande.

    Bedömning

    Lite inflammation i ögat. Får börja med Isopto-Maxidex x 5 i vänster öga samt fortsätta med Simbrinza x 2 vänster och DuoTrav x 1 bilateralt. Får sluta med Iopidine i vänster öga.

    Diskussion med patient och medföljande make angående operation och implantation av IOL samt irisplastik. Undertecknad kommer ta upp detta med dr XX och planera patienten för sekundär implantation av IOL.

    Åtgärder

    Planering

    Får planeras till undertecknad om tre veckor med visus och tryck.

    Diagnos & åtgärdskod

    Diagnos/åtgärd vänster öga

    Z090-Kontrollundersökning efter evakuering av subluxerad IOL-Huvuddiagnos
    T852-Subluxerad IOL-Bidiagnos
    Y831-Kataraktkirurgi-Bidiagnos
    H598-Irisskada och inflammation efter evakuering av subluxerad IOL-Bidiagnos
    H270-Afaki-Bidiagnos


Trots att det var en jobbig upplevelse, där de inte kunde ge lugnande pga av de lungbesvär jag har efter covid,  så var det intressant få vara med själv...och lyssna till allt som de gjorde. Hur fantastiskt teamade de var. Op sköterskor gör ett fantastiskt jobb de med. Jag behövde bara säga till fick jag mer bedövning.

Vad skickliga de är, tänk vilken tur vi är födda i Sverige, ett av världens bästa länder. Många gnäller på skatter, men tänk vad mycket vi får för pengarna. Vad skulle inte det här kosta...

..och att de vill göra det allra bästa för mig trots allt. Blir rörd till tårar att de planerar sätta in en ny lins senare....så tacksam.....allt de gör ....

Tack ❤️❤️❤️

I journalerna från min prematura födsel doktorn fick står att läsa att de såg redan när jag var 3 månader efter jag kommit ur kubösen om grumlighet I ögonen speciellt det vänstra....Det de opererat nu, operation nr 11 av ögonen. 7 innan jag gick ut skolan och den första 1965...

I bloggen finns HISTORIEN OM MINA ÖGON som mina föräldrar bidragit till ur deras berättelse. Det överensstämmer inte riktigt med journalerna från arkivet I Härnösand jag hämtade ut på min prematura födsel. De upptäcktes inte när jag var på 4 års kollen, utan redan när jag var 3 månader. Ej heller överensstämmer när första ögonoperationen gjordes, det var inte 1966 utan när jag ännu var 5 år 1965 innan jag skulle fylla 6. Jag fick ju vänta med skolan 1 år. Så här efteråt skulle jag fått gå med de som såg lika dåligt som jag....inte i vanlig klass...Alla dessa år av mobbing....


Länk till HISTORIEN OM MINA ÖGON 

http://solenhavetochvagorna.blogspot.com/2011/06/historien-om-mina-ogon.html?m=1

Och ikväll går ögat som opererats öppna med...

Så är det dax att sova och ögat har fått sina sista droppar för kvällen. Så får ögat vila säkert bakom glaskupan i natt med, så jag inte råkar klia mig i ögat på natten...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan