onsdag 14 juni 2023

230613 ögonoperation nr 11

 230613 i Facebook citat 

" Då är det gjort då...

Det var mer komplicerat än beräknat...Lins gick inte operera in....gammal efterstarr sedan 1965 svår att få bort mm....Vi får se på återbesöket i morgon hur det blir framåt nu....

Bara vila idag...blödde mer än normalt då jag normalt tar blodtunnande med uppehåll nu... "//

Många fina hälsningar och Ove svarade åt mig igår..citat " Elisabeth hälsar och tackar för alla fina kommentarer. Svarar på andra meddelanden när hon ser bättre. Hon säger att av alla 11 operationer hon gjort i ögonen, så är denna den jobbigaste. Den tog 1,5 timme. Att plocka ut linsen från 2019 var lätt. Doktorn sa att det var svårt att ta bort den gamla starr resten från den första operationen 1965. De kunde inte ge lugnande innan då hon har lungproblematiken. De både droppade smärtstillande och flera sprutor, men ibland kändes det ändå. Hon berättar mer vid senare tillfälle för Er som har frågat. I morgon ska vi träffa doktorn igen för att få info om hur det har gått och planer framåt, då inte linsen gick att sätta in som tänkt.❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️" // slut citat 

TRIGGERVARNING LÄS INTE, TITTA INTE PÅ BILDERNA EFTER...OM DU ÄR KÄNSLIG 


Så återbesök idag 230614
Det blir 1 eller 2 operationer till på ögat. Det blev en markant skada I iris då den växt fast I gamla linsresten.
Så dr skulle kolla med en kollega om att göra en plastik kirurgi op av iris..som ett stygn typ, sedan finns osäkerhet om lins typ han först tänkt går fästa i ris. Men han skulle konsultera sin kollega. Endera sa han fixar man iris först, eller sätter in lins först..eller tar allt samtidigt och det är en längre operation då.

Det är svårt få upp ögonlocket efter, det kan ta några veckor. Nu finns ingen lins i ögat och allt är nu grått och suddigt som att vara i kraftig rök. Det sk friska ögat störs av det opererade.
Det var svårt för mig hålla blicken åt olika håll under op, så de fick sätta fast ögat med ögonhållaren i ett visst läge, om jag förstod rätt.
De hade gjort 3 ingångar i ögat som jag läste av journalen, och det var svårt få bort efterstarren. Det lät som en tandläkarborr när han höll på med det.
Bild nedan av ögat idag, dagen efter operationen.
Tänk så duktiga de är, det var så fantastiskt få lyssna till deras teamvork, jag hörde krokodiltång och många fackuttryck som jag åxå läste i journalen idag från op och återbesöket.
1.Så nu blir det ISOPTO-MAXIDEX x 5 fram till återbesök om ca 3 veckor. Idopine sattes ut.
2. Inte luta huvudet nedåt, se rakt fram.
3. Luta huvudet bakåt vid hårtvätt
4. Inte bära tungt
MM
Idag var jag in en tur med Ove på affären. Jag ser ju nu 0.3 höger...knappt något vänster. Så jag får hålla i Ove då det op ögat stör det friska.
Jag såg inte en gubbe inne på affären...som jag gick på..och Ove gick jag på...
Frågat Syncentralen om min syn nu berättigar till en blinkäpp och jag skämtade igår där jag låg på soffan nyopererad hemma ...
Ove frågade : Hur känner du dig ? Jag känner mig " blindkäppig" sa jag...
Iallafall så sa dr idag vill hjälpa dig få så bra syn du kan. Vi kan inte räkna med att du kan få bättre syn än innan, 0.1...om vi ser att du kanske bara kommer upp i hälften av det så kan det vara värt sätta in en lins för min livskvalite.
Träffade en så rar kvinna från Gävle idag..jättesöt äldre dam. Hon op före mig och hennes lins hade ramlat ned I ögat, men där hade de kunnat sätta in en ny direkt. Hon behövde heller inte gå hos någon ögonläkare efter som jag kommer fortsätta med hon min på Memira när allt är klart.
Så nu får jag ta en dag I taget..ta det lugnt.
Köpte nya solglasögon innan som ska täcka ögonen bra.
Jag har väldigt svårt skriva och se vad jag skriver..Jag går på känn, vet var bokstäverna ligger..och Ove hjälper mig rätta ❤️

Nu har även syncentralens optiker och Döv och blind enhetens kurator och synpedagog slappt återkoppla mig...Det är positivt 

I går morse kom i KIVRA åxå att AG fält i vållande var inte ifyllt i arbetsskadan. Så skickade över det till facket då jag låg på operationsbordet igår de pratat med AFA tidigare för mig om GDPR. Mitt förslag var då att AG får komma till facket 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan