tisdag 16 november 2021

SYNPUNKTER TILL KOMMUNEN, kontakt med SRF om blogg

Kontakt med SRF "Hej 

Kontaktar er igen, ser min blogg
"Solen havet och vågorna" ligger som inaktiv blogg fortfarande. Den ligger i allra högsta grad som aktiv som ni ser.

Det belyser hur det är att leva med ett synhandikapp sedan födseln 1959. Hur det är att försöka leva ett så normalt liv det går och hur jag sedan råkade ut för post covid i vården i mars 2020, och hur jag kämpat sedan dess med många svåra symtom.
Jag har gjort 10 ögonoperationer I livet den 10 200103 och vid 2 tillfällen, sept 20 och sept 21 ser min ögonläkare att något händer med synfältet  hur även trycket i ögat påverkats, oklart i nuläget om covid är orsaken. 
Har svarta fläckar som åker runt och stör det lilla seende jag har sedan jag blev sjuk. Går regelbundet flera gånger I året på kontroller hos ögonläkare.
Skriver även om det..

Ps: Har möjligen SRF någon nytta av mig, någon tjänst, då jag skriver en del.....?
Jag bor i Uppsala.
Fundering finns på en bok, har börjat, (men jobbigt skriva), om mitt liv med synnedsättning och vad det inneburit för mig, med 7 av 10 ögonoperationer under skolåren. Jag gick i vanlig skola och att se så dåligt som jag gjorde, har jag många gånger funderat skulle jag haft en bättre skolgång med de som var som jag....om utsatthet/ mobbing genom skolåren och mycket annat... om kampen vara som alla andra men inte varit eller är...
Har ännu inte hittat något förlag, jag har varit och ännu är sjuk i post covid sedan mars 20, lider av utmattning efter så många månader så orken finns inte alltid...bloggen har blivit lite av underlaget av något så mycket mer.

https://www.srf.nu/leva-med-synnedsattning/jag-har-en-synnedsattning/bloggare-med-synnedsattning/
"//
KONTAKT MED KOMMUNEN
Som önskar förbättringsförslag 
Hej T

Mitt namn är X X, jag har flera synpunkter ur perspektivet synnedsättning.

UTROP AV AVGÅNGAR PÅ CENTRALSTATIONEN
Måste vara kvar, hur ska annars en med synnedsättning kunna veta.
En specifik tjänst för hjälp hitta rätt avgång i centralstationen, önskvärd.

FÄRDTJÄNST 
De i behov av färdtjänst med synnedsättning eller blind SKA BARA FÅ DET, och slippa söka om hela tiden.
De ska kunna åka var de vill, över Sverige, färdtjänsten borde bli rikstäckande, inte riskera förlora din färdtjänst om du skulle vilja flytta utanför kommunen, tyvärr är det så. En seende tappar inte sin möjlighet åka med sin bil heller om den flyttar, det är absolut inte bra  som det är nu. Ska du tex träffa vänner för en bit mat på en restaurang/ pub får inte färdtjänsten hämta dig där när du ska åka hem, utan du uppmanas av färtjänsten gå till närmaste bank och kliva på där på kvällen, som synskadad. Taxi info mig om det för några år sedan, jag skulle gå själv till Handelsbanken. Det har hänt ggr flera att ska man åka från St Per gallerian, stannar taxi på fel sida, för de får inte hämta på gågatan, hur ska vi med färdtjänst kunna veta det om inte infot går fram till oss.
Det är ju diskriminering att inte äga rätten till samma liv som andra. Alla med färdtjänst är inte äldre äldre med begränsad rörelseförmåga, utan många vill kunna ha ett aktivt levande liv trots sin synnedsättning eller andra handikapp. Vi ska ha samma rätt att vistas överallt och ta oss dit som alla andra och även hem därifrån.
Om jag vill hälsa på en vän utanför kommungränsen, ska jag ansöka om det först och vänta några veckor på svar. Jag kan inte åka i em eller i morgon som andra i samhället kan.

Det var bättre när du själv ringde ett taxibolag och själv bokade när du skulle åka hem, nu ska du måsta bestämma en tid för hemresa i förväg.
Du kan få stå utomhus en sen helg kväll i oroligt område i 30 min och vänta, så får det helt enkelt INTE gå till, taxi ska komma på uttalad tid. Det har även hänt att taxi suttit kvar i bilen och väntat, inte gått fram till porten och hämtat, och hur ska en med synnedsättning kunna se att taxin står där borta och väntar med föraren i. Jag har själv råkat ut för det. Även råkat ut för att bli utskälld av en taxichaufför från Uppsala på Arlanda, som själv bara stod där och inte kom fram till mig, med en skylt på mitt namn, hur ska jag kunna se det, den gången var min man med och såg åt mig. Jag sa åt honom anledningen till min färdtjänst och jag kan ju inte veta var du står när jag inte ser dig och vi anmälde taxichauffören otrevliga sätt.
En annan gång satt taxi chauffören i bilen utanför Arlanda och vi fick leta oss ut.
Jag har åxå åkt med taxichaufför som kört och pratat i telefon på sitt språk under färd. Är man i tjänst ska man ha fokus på vägen, det är dessutom olagligt att prata och hålla i mobil då man kör.

UTROP PÅ BUSSNUMMER SOM KOMMER 
Vore tacksamt för oss som inte ser så bra. Att alla bussar är försedda med en röst som talar om alla hållplatser, när man åker.

Röda korset finns ju till hjälp hitta på sjukhus, de kanske borde finnas  de som inte ser.

Jag är inte så för att vara med i en inspelning men ni får gärna lyfta mina synpunkter. Det måste till en förbättring för flera gruppers tillgänglighet i samhällslivet, inte minst vi med synnedsättning/blinda.
Ett enhetligt tänk över landet, då det ser lite olika ut var man bor i Sverige.
Det var några av mina förbättringsförslag.


BAKGRUND 
Ps: p.g.a 21 mån med post covid och utmattning, hjärntrötthet, med månader och olika symtom som kvarstår,  är jag inte så duktig på uttrycka mig i tal, men i skrift går bra.

Jag har levat med min synnedsättning hela livet, 10 ögonoperationer, den sista 200103. Gått på täta kontroller genom livet. 7 ögonop under skolåren och vad det inneburit växa upp, gå i vanlig skola på den tiden, och se så dåligt. Utsatthet, mobbing i skolåren där hemma I Övik p.g a min synnedsättning. Ja det skulle kunna bli en hel bok om livet med synnedsättning.

Hur synen blev något bättre med operationer...och hur synfältet förändras de sista 15 åren, till det sämre och synnerven börjar förstöras allteftersom. 
Lever med post covid nu sedan mars 20. I sept 20 ser min ögonläkare att synfältet börjat förändras, blev bättre efter blodtunnande vi en dvt i nov 20, troligt av covid, och i sept 21 då ändras synfältet igen trots blodtunnande jag ska ha 
livet ut, trycket ändrats, så fler droppar fått sättas in. Idag vet man inte är orsaken postcovid.. Svarta prickar som åker runt i synfältet har funnits av och till under hela  post covid.
Jag blir lätt bländad, har svårt med avståndsbedömning, nivåskilnader och så dåligt mörkerseende, som jag levat med alltid.
Hela livet har varit en kamp vara som andra....som jag aldrig var....
Jag har jobbat i vård/ omsorg hela livet, mest i social psykiatri och dagliga verksamheter av olika slag. Det har gått bra, och jag föddes ju till kämpe, som det prematura barn jag var, där man tror syretrycket I kuvösen förstörde mina ögon. 
Är en lösningsinriktad natur upplärd av livet. Problem är till för att lösas inte till för att betraktas är min livsfilosofi. Vågat testa att utvecklas, och rört på mig från mitt urrung Övik, och bott och jobbat i både Kramfors och Örebro innan Uppsala.//ds

Passar på att fråga, har möjligen kommunen någon tjänst till mig, med mina erfarenheter?

Så det var lite om mig och mina erfarenheter, av att leva med synnedsättning "// slut citat 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan