torsdag 21 oktober 2021

APPEN " MINNESMOTTAGNINGEN"

 NY APP DÄR DU KAN TESTA DITT MINNE... och få kontakt med vården.

Vi är många med hjärndimma, utmattning, flera av oss är utredda, andra inte...

Jag har laddat hem den...och ska testa den.

Det finns 2 alternativ väl inne i appen

1 du som redan fått diagnos 

2 du som vill testa av..tar ca 45 min....

Man kan åxå koppla sina anhöriga till den så läkarna kan få en bättre bild hur det är med minnet. Bedöms du behöva kontakt med vården loggar du sedan in med bankid.

En bit in i detta inlägg presenteras appen och hur forskningen visar ju tidigare diagnos ju bättre...I den nya behandling som nu finns, för demens...

MEN APPENS SKAPARE BERÄTTAR ÄVEN OM ATT MAN KAN URSKILJA UTMATTNING MED DEMENS, en ny väg in i vården att få hjälp...

Lite mer om vilka som står bakom....

https://www.minnesmottagningen.se/om-oss

Efter Eva och Bos berättelse om när Eva drabbats av Alzheimer intervjuas de som skapat appen....och de positiva tankarna med den..mer I länk:

https://www.alzheimerfonden.se/om-oss/vara-ambassadorer/eva-och-bo-goran-fransson

Jag kontaktade de som skapat appen då jag var osäker ska jag lägga in med redan utredd eller test? 

Svar" Hej

Jag vill inleda med att skriva att din berättelse berör. Du måste vara otroligt stark med tanke på vad mycket du drabbats av de senaste två åren.

Som svar på din fråga ska du gå in på ”jag vill testa min hjärnhälsa”

Du möts av 7 initiala frågor som är till för att man ska veta om man ska gå vidare eller inte. Sen kommer själva testet. Viktigt att följa instruktionerna och sitta i lugn och ro, och ha gott om tid.

När du är klar och besvarat alla frågor kan du välja att betala 398 :- för bedömning och läkarutlåtande. Svaret får du då på mail efter ca 5-7 dagar samt hela underlaget som du lämnat. Underlaget kan du använda i fortsatt vårdkontakt, själva testet och den utvärdering du får går inte på vårdgarantin. Men din fortsatta behandling på vårdcentral gör det.

Jag önskar dig lycka till och hoppas din situation löser sig."//

....så jag tänkte göra testet idag.....var så trött i hjärnan igår....jag fann infot om appen igår via Alzheimers fondens info i länk ovan och i morse gjorde jag testet.

Ja undra vad detta kommer innebära. Jag är ju väl utredd sedan tidigare på vc där de gjort MoCA, KEDS och MMT som jag berättat om här i bloggen förrut....Jag hade svårt minnas prickarna...orden...räkna bakåt är jag dålig på....men jag beställde vidare utredning....

Nu sitter mannen och fyller i anhörig....

Jag skrev i infot så mycket jag kunde om tester undersökningar och sådant som varit  under covid tiden.

Mitt resultat 

Syresättningen var låg i morse  bild nedan. 

Blev väldigt slut efter testet idag och efter lunch satte jag mig och skrev ett info brev till min dr med det som varit sedan sist. Det ska ju vara avstämningsmöte och han bör ha lite koll på hur det hanterats av jobbet, hur jag mår nu, min oro för utmattning att det ska utvecklas till demens, yrsel jag haft efter op, antikroppar, och testet ovan mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan