onsdag 30 oktober 2013

Hörcentralen Uppsala ©

Tack vare en vän tog jag mig i kragen och gick för en undersökning på hörcentralen. En jättetrevlig kvinna undersökte mig. Jag fick gå in i ett ljudisolerat rum och få hörlurar på mig...sedan kom ljuden ibland från vänster ibland från höger eller mitt fram. Sedan med brus och till sist med både hörlurar och andra mindre bakom öronen. Det hela avslutades med att hon satte på mig hörlurarna igen och jag fick lyssna till en man som pratade och säga de sista orden ha sa i var mening om jag kunde höra dem, även det med brus.
Sedan gick vi in i ett annat rum och där fick jag öronen ursugna och blev erbjuden sedan jag kom in till hennes rum att testa en modern hörapparat på mitt högra öra. jag valde en lite söt som är som en hörsnäcka till en mobil...en röd....om 4 veckor får jag den...hon gjöt i örongången också, för passfornen...
Audiogram nedan över min hörsel. blå slinga är v öra och röd h öra. Efter 1000 på lodräta linjen överst är ljusa toner och före 1000 är mörkare toner.. Ovan strecket vid 20 rakt över är ett normalt hörande...och som du ser så är mitt hörande inte bra på mitt högra öra. Audiogrammet visar samma nu som 1994, som hon visade mig från hörcentralen i Örnsköldsvik.
Hon sa också att med denna nedsättning av dels hörsel men även syn som samverkar i sinnesintryck kan du ha missat mycket då du inte hör konsonanterna i tal så bra.
På vägen hem kom tankarna och tårarna .hur mycket har jag missat eller missförstått utan att veta om det...i 54 år har jag hört så här dåligt och mamma sa idag att de sagt citat " Det enda jag minns var ett besök på hörcentralen när du var liten fick jag besked att du inte kunde höra fågelkvitter men inget återbesök då du var prematurbarn"......mamma forsatte...vad mycket du ska gå igenom...ögonen, klådan på ryggen, systorna på äggstockarna som lycligtvis inte var cancer, benet som läcker blod och som ska opereras snart, ganglion, och nu även hörsel...ja klart det blev en sorg för mig...det är tur jag är ledig några dagar...och kan komma igen...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan