onsdag 29 augusti 2012

6 månader....©

 Stora torget Uppsala..det så kalllade busstorget
 Västgötagången över Fyrisån som går genom Uppsala, inte långt från Laserkliniken, Stadsparken, Flustret och ACKIS
 Stadsparken vid båtarna som tar den som vill ut till Skokloster.  Standsparken en stamlingspunkt för picknick och välmående inte långt ifrån Studenternas IP
 Min promanadväg från Sävja och hem, 3,8 km, där jag jobbade förrut. Här, speciellt om kvällarna hör och ser jag planen landa och lyfta från Arlanda, jag bor på andra sidan vägen till höger. I dungen till höger finns Sävjaån som rinner förbi där jag bor med förgrening till Fyrisån. Längst bort i horisonten ser du Uppsala slott och Domkyrka. Härifrån går bussarna var tionde minut in till city och till höger har du Boländerna med IKEA, och fler kedjor, dit är det 2 km att gå. Ja i 6 måander har jag varit här i Uppsala nu, på min fördelsedag, om några dagar. Lärt mig enormt mycket om livet och framför allt om mig själv. Jag har jobbat oerhört mycket, lärt känna många trevliga människor här nere. Sett livet ur ett helt nytt persoektiv som inte varit möjligt om man bara går på i samma fotspår, på samma arbetsplats, bor kvar på samma ort och alltid rör sig  i samma kretsar. Jag tog själv beslutet att vända blad i livet och ge det en ny chans och det är ett av det bästa jag gjort. Visst finns det saker jag ångrat i livet, framför allt de sista tio bortkastade åren, men det här ångrar jag inte. Jag vill ha ett levande liv, våga ta utmaningar och gå den väg som känns rätt och jag vet den leder vidare i livet mot nya äventyr. Av att få bo nära natur kontra nära storstad har jag lärt mig en hel del om mig själv. Jag har blivit mer klar över hur det känns bäst och jag är  öppen för att det kan förändras. För mig är inte livet statiskt utan levande...var trivs du bäst...jag vet var jag trivs bäst idag...jag har fått tid att reflektera...jag har vandrat de här vägrana så gott som dagligen...gått där och tänkt...kännt efter och fått en insikt jag aldrig skulle få om jag inte vägade ta steget...och det helt själv....Stigar och promenadvägar förbi hagar med hästar och får...ja så nära växtlighet och gått genom tallskog som jag gillar..Men havet som jag är så farsinerad av finns inte här...men det är mitt mål...jag trivs bäst i den naturen....
Jag har stannat här vid ån, flera gånger från vinter till nu och tänkt och känt...tänk så bra jag har det egentligen...jag har allt jag önskar mig...jag har inga skulder...jag kan välja själv och jag kommer göra nya val...ja jag vet det....
Så våga du med, hur vill du ditt liv ska se ut, vad är viktigt för dig, du kan nå målet absolut att du kan. Precis som bilden kan grenarna hänga ivägen där utmed vattnet, men det går att ta sig igenom och öppningen finns ju, så hissa seglen och se var det bär hän....
Gått den här vägen idag med och kännt  som Madicken "jag känner livet i mg"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan