fredag 14 april 2023

Trycket högt, blir nog operstion av vänster öga

4 besöket till ögonläkare i år. I januari på Ackis, och de 3 sista på Memira hos min ögonläkare....

Den 3 mars var trycket 24 vänster, det bör inte gå över 14, så oroväckande. 

Åter den 8 mars då hade trycket gått ned med hjälp av Diamoxtabletter och Simbrinza. Då  låg trycket på 19-20.

Min läkare skickade remiss in till Ackis, då den inop linsen inne i vänster börjat luta bakåt, hen frågade har du fått någon återkoppling, jo brev har kommit om 3 mån väntetid nu.

Så skulle jag på återbesök 27/3, när jag rasade ihop hemma. Då fick Ove mejla dem då jag hade fått åka ambulans in efter stor blodförlust av blodtunnande efter ett litet ingrepp, att jag inte kunde komma då jag låg på sjukhus...

Vi pratade lite om det och hon var väl medveten om alvaret i det. Tittade på DT av hjärnan som gjordes efter jag rasade ihop här hemma, kontra en som gjordes i Övik av hjärnan när de skulle utesluta cancer, då synen försämrades så 06....

Så idag såg min läkare, trycket är nu 30, oj oj så högt i vänster öga... och troligt är orsaken den inopererade linsen 19, som ändrat läge och lutar innåt och ger halva ögat mörkt. Linsen de opererade in måste de plocka ut ur ögat nu. Jag får gå ut och vänta medan hon konsulterar sina kollegor på Ackis.

Så får jag komma in igen, och de har beslutat, med tanke på min stora blodförlust, och att de satt in andra mediciner nu åxå, så sa dr "då du dessutom har besvär med hjärtat, kronisk perikardit mm så ger vi dig inga Diamox tabletter utan du får testa en ny droppe" förutom de 2 jag redan har; Duotrav x1 i båda ögonen, Simbrinza x2  i vänster jag fick förra gången och nu även Iovepedine x2 vänster. Men troligt är att det blir svårt få ned trycket.

Hen ringde upp mig sedan på em och meddelade att nu var receptet klart, då Ackis redan smsat att det fanns att hämta, hade vi åkt runt för att få tag i den nya droppen. Men jag reagerade på doseringen på förpackningen kontra det dr sa..Dr hade åxå sett att något blivit fel...så det ska tas utifrån den muntliga infot. Så det gäller vara vaksam.

De hade svårt med komma in i Cosmic idag, så en kollega till dr inne på Ackis skrev ut receptet, då det är så viktigt jag får det nu. Vi åkte till 3 apotek innan de hade droppen jag nu måste ha.

Det innebär att gör man inget nu förstörs synnerven och jag blir blind. Så nu skyndar min dr på att jag ska få komma till Ackis snabbt för bedömning. De har ju sagt tidigare på ögon på Ackis, de vill inte röra ögat efter allt de varit med om.

Linsen som vänt sig bakåt gör att jag ser med halva ögat nedtill delvis men grumligt. Med det ögat ser jag 0.1 ( 0.2) på det högra 0.3 ( 0.4) nu...

Det är vanligt åxå sa dr att skelade man som barn så kommer det tillbaka, när man tappar syn....

Jag vet inte hur mycket mer jag ska orka med.....

Efter ett helt liv med denna ögonsjukdom, 10 ögonoperationer, väntar nu troligen en operation till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan