tisdag 10 november 2020

Ny Dvt orsak c19 eller... blir nu behandling med Eliquis

 


Haft sådan värk i vänster ben sedan lördag morgon...
Kom hem kl 01...I natten mot måndag, från akuten och fick fragmin.
Skulle tillbaka kl 08 för ultraljud av blodkärlen.
De tog nytt c19 prov...svar skulle komma efter någon timme i natt men det hade inte kommit förrän kl 14
Han tror dr, då ddimer låg så högt 8.2mg/l det normala upp till <0.61..troligt visar på propp
Temp I morse 37.9
CRP 26
Fick åka hem kl 12 och vänta...de ringde kl 17 från röntgen..
Så....
Ultraljudet klart nu... blodpropp i övre vänster ben..kan vara fler längre ner...sa röntgenläkaren..
Min tanke är...kan jag fått proppar I lungorna åxå då jag haft så jobbigt, precis som mamma..
Fick sitta och vänta på akuten ...för att få mediciner och gå hem...
Är så slut efter månader med feber och andningsbesvär...när jag kom ner här var temp ännu 37.8...och blodtrycket var lite högt...
Fått Eliquis, en ny medicin som ska tas efter ett visst schema...ok..äntligen kanske det lättar...
den där j_a proppen var ca 15 cm......det är ingen rolig värk.

Så fina de är, alla där på Ackis, så väl omhändertagen jag blivit. Dr sa när jag hade 37.8 idag igen, syre 93 igår och 95 idag, att om du haft proppar I lungorna som orsakar dina besvär, eller det trycket i huvudet,  så kommer det försvinna nu med den nya medicinen.
Tror jag blev chockad, att det var en blodpropp, inte förrän jag röntgat mig kom tårarna...alla dessa månader med symtom och nu det här åxå...blir så trött på allt...MEN...bara ta tag i det åxå...
Men jag ska ut och gå nu med benet jag släpar omkring med....
Hörde under kvällen hur en ssk kom in och sa ring efter vakter....
Sedan kom de och ville jag flyttade mig längre in i akuten...
De vill heller inte jag gick ut förrän Ove var framme vid porten med bilen...och att jag sa till, nu går jag..
Så nu kör jag igång medicineringen i kväll...och ska äta än mer nyttigt...
Funderar vad är vad I detta..är det orsakat av ev covid. Akutläkaren i maj sa ju, hade du varit inneliggande hade du fått blodtunnande...månaderna har gått sedan mina kapilärbristningar...och så nu...
Nej vänner  ta hand om varandra.
Tack för allt ni gjort för mig...❤💞🍀
 @ Akademiska sjukhuset


Fick tips av en ssk att kontakta min dr om intyg till FK..Tack fina för tipset...kanske jag ska kontakta min dr om ett intyg...
Den här stora proppen lär ju ha pågått ett tag....och kanske är orsak till att fler proppar sitter i lungor, huvudet...med yrseln, trycket mot örat, hjärtslagen jag hör I örat, att tungan domnar...och synfältsförändringen...men jag har en väntande röntgen på det från ÖMH.
Jag har ju jobbat 2 veckor 100% nu..och en av läkarna jag träffat under mitt dygn där sa det kanske blev för mycket med alla dina ev. c19 symtom...men nu var det en dvt...och då jag har det I arvet åxå från mammas sida...så kanske det finns en kombo..virus..disposition få proppar...funderar jag.....det är en 6 månaders daglig behandling...vem vet kanske livslång...
Det konstiga är att de inte såg den på förra ultraljudet de gjorde när jag hade kapilärbristningar...
Mor har ju haft proppar både i ben, lungor och huvudet..utvecklat blanddemens + Alzheimers...som proppar kan göra...
Vaknar med huvudvärk idag...hade 37.8 på Akuten  igår, har du feber sa de, ja så här har det hållit på sedan mars, upp och ner i temp under dagen svarade jag...blodtrycket var högt..Jag brukar alltid ha lågt....ska hämta ut medicinen idag och läsa på lite..eller kan ni den 💕
Eliquis medicinen jag nu ska äta först i 6 månader, kanske resten av livet. Ett blodtunnande medel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan