fredag 22 juli 2022

LÄKARBESÖK PÅ VC / arbetsskada/ trygghetspension

Varit till läkare kl 08 i dag...

Tog med mig tänket från Afa om bevilja arbetsskada...handlingen om trygghetspension...vi satt och tittade på den....men är ju ingenting att fylla i just....

Trygghetspensionen - här FK 3030 :

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/nya-regler-om-sjukersattning-for-aldre


Nu när jag var hos dr sa han de ännu inte fått någon info om blanketter...OM det kommer behövas några läkarintyg ...


Han sa vänta, kolla med fk i slutet på aug .. för OM det kommer någon ny blankett... och jag ska åter till honom 14/9...han sa behövs det ett läkarintyg så kan det komma in lite senare...men idag vet ingen något ännu....


Jag bokar isf en tid hos honom i början på sept....men måste kolla med fk först tyckte han...

Men på det svarar min vän så insatt i det hela citat 

"Var väldigt konstigt uttalande av dr. För f kassa I länken du skickade o även jag skickat till dig. Så står det ju väldigt tydligt att är samma som tidigare. Klistrar in raden här igen.

Det är samma blankett och e-tjänst för att ansöka om sjukersättning som tidigare. En person som är över 60 år får besvara några extra frågor om erfarenhet av arbete. Läkarutlåtandet ska utformas på samma sätt som tidigare. Det sker ingen ändring där

Så är ju ej heller läkarintyg f kassa vill ha in. Det är ett utlåtande om din hälsa. Som är ett helt annat typ av papper än ett vanligt läkarintyg. Den blanketten om utlåtande om Sjukersättning ser tot annorlunda ut, med mycket mer text om förutsättningar o begränsningar

Låter tyvärr som din läkare ej är påläst vad f kassa redan gått ut med i info enligt vår länk

FK 7800 heter blankett som läkare ska skicka in om Sjukersättning. Försökte skicka länk till pdf filen, men gick Ej, men om du söker på Google efter FK 7800 då kommer den upp direkt, är som sagt stor skillnad mot vanligt intyg

Har en revisor jag känner privat som är väldigt duktig. Han tittade på de nya reglerna om Sjukersättning som vi har i länken. Han sade att han tolkade reglerna så som jag sagt. Allt annat vore ologiskt sade han. Han menade räcker att det står att man söker ersättning tidigast 1/9

Men info finns ju tydligt på FK hemsida. Så konstigt om ej vårdcentral fått info. Men ka ske byrokratins kvarnar. Men hittade Du blanketten jag skickade namn om nyss? Den exakt som min läkare fyllde i o skickade in elektroniskt till f kassa

.....blanketten som du själv ska fylla i som heter 3030 som du tog med? Till Dr? 3030 är helt din personliga ansökan o FK 7800 är läkarens blankett fylla i

"// slut citat 

Dr bad mig kolla med FK som sagt var i slutet på augusti..

Tänker själv är ju så nytt åxå ännu...rädd man ska göra fel om man söker för fort ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan