tisdag 12 juli 2022

Omprövning i afa tryggs beslut & REHAB KORDINATORN

I brev hemma nu....När vi kom hem från Gräsö....dat 220707....

Kort sammanfattning av så mycket ner.....

"Beslut 

Vi bedömer övervägande skäl att du smittats av covid 19 i ditt arbete på "vårdföretaget" äldreboende som första sjukskrivningsdag anges 14/3-2020"//...


Text i 3 sidor och så slutar det


"Vi bedömer med hänsyn till omständigheterna i ärendet att övervägande skäl att du drabbats av covid 19 på din arbetsplats och att du under den aktuella tidsperioden i mars 2020 fått infektionsbesvär med diagnosen misstänkt covid infektion.

Ärendet återgår till skadeavdelningen för handläggning och bedömning om dina kvarvarande besvär efter 280 dagar har samband med den misstänkta covid 19 infektionen"//....slut citat...

Så då får jag invänta då.....vilket beslut de fattar men ser lovande ut...

En sådan här gång OM det går igenom...

Hur går man då tillväga mot FK, mot arbetsgivaren...och möjligheten bli utköpt..


Skickat infot till de på facket, den som hjälpt mig, ombudsmannen inte ännu till förbundet...

Inget svar ännu...skrev inkl länkar på brevet 

"Hej

Kan det vara möjligt att de nu till slut kommer bifalla min arbetsskada?
Det vore ju helt fantastiskt om det nu kommer gå igenom.
Om, vad kommer det då innebära för mig, mot FK, arbetsgivare, mm....
i vilket läge hamnar vi då vad gäller bli utköpt...

OM det går igenom kan jag på något sätt vara behjälplig för andra som är i liknande situation, var min första tanke.
Får invänta beslut, om det går igenom, tänker på min kollega R som blev av med jobbet, men inte facklig ansluten...och varit sjuk lika länge som jag.."// slut citat

Men en vän svarar mig..

Och ett tomt autosvar kom från en facklig...skriver då.....

"Fick ett tomt autosvar av dig.

En vän med ryggproblem och 2 ryggop, som sökt trygghetspension skriver....

Viktigt inte söka före 1 sept  och handläggningstiden tar 5 mån...söker man tidigare bedöms man utifrån tidigare regler....
Han forts
"Vad förstår så om man avslutar en anställning (som tex bli utköpt) innan trygghetspension startat så faller hela Trygghets pensionen. Står på fkassa hemsida att viktigt man ej avslutar anställning före Sjukersättning startar"//
Han forts...

"Om jag tolkat allt rätt, så är det  fkassa som måsten godkänna arbetsskada?

Trygghetspension har ju en egen lägre betalning än vad sjukpenning har. Där om tolkat rätt taket före skatt är 19 500 kr/månad.

Livränta är väl om du fått godkänd arbetsskada. Så betalas inkomstförluster under sjukskrivning ut som livränta plus ev sveda o värk"//

Han info mig åxå om rätt till 
månads ersättning så finner du belopp och allt

//Slut citat...han tillhör Gs facket...han har varit fackligt aktiv förrut innan han blev sjuk.
Så nu vet jag lite mer...I de frågor jag ställt men inte fått svar på...

Rehab kordinatorn ska ringa idag åxå...så får info henne om läget.

Ag har inte hörts av alls om någon plan de fick tillsägelse på vårt sista samverkansmöte 220228...men som de behandlat mig vill jag ABSOLUT INTE tillbaka dit ...
Ska träffa läkare 220722, för fortsatt sjukskrivning....då ska jag ta upp trygghetspensionen...

Se mer separat mejl om omprövning afa tryggs beslut..."// slut citat 
Citerat ovan....

REHAB KORDINATOR 11/7-21 på länk 

Vilken jättefin REHAB kordinator min vc har.
Vi pratar om läget nu, hon kan vara behjälplig i fylla i trygghetspensionen när väl det blir dax.
Så vi får se nu framåt vad som händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan