onsdag 17 april 2024

Bytt vc ...åhhhhh äntligen....

Pågående hälsoproblem

Hosta sedan 4 veckor. Var initialt förkyld. Hostan kvatstår.
Pat beskriver en omfattande anamnes efter covidinfektioner x 3. Hon har sedan dess en kronisk pericardit samt obstruktiva besvär. Utredd på lung och hjärta. Hon har bokat läkarbesk på våc för utredning avseende ev autoimmun sjukdom. Hon står på inhalationer.
Ingen feber idag.

STATUS

Allmäntillstånd
Hostar mycket. Afebril.
Lungor/andning
Obstruktiva biljud .

RESULTAT/UTVÄRDERING

Laboratorieprovsvar
CRP <5

BEDÖMNING

Bedömning hälsoproblem
Ingen indikation för ab-behandling. Pat kan vara betjänt av en kur Prednisolon som förskrivs.

DIAGNOS & ÅTGÄRDSKOD

R059-Hosta-Huvuddiagnos

Åhhhh äntligen, äntligen, efter byte av vårdcentral så händer något.....Det jag pratat om sedan 2021, kan vi ha något ärftligt brorsan och jag....

Skrev i FB och Insta idag: 

ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN..efter att i 4 år kastas runt i vården...och byte av vc, så ska de nu utreda...Varför jag har kronisk perikadvätska, så mycket slem i lungorna, så jobbigt jag haft det med lungor, tryck över bröstet under dessa år...och mer sista veckorna. Nu kände jag bara att det går inte längre. Tänkte kan jag blivit smittad av kära svärmor och på allt fått en lunginflamation på gång. 
Har påtalat så många gånger sedan 21, när man fann vätskan i hjärtsäcken, kan det vara något ärftligt, med tanke på brors hälsohistoria, men ingen har lyssnat..alla dessa försök, egen remisser, utredningar..men nu äntligen ska de utreda..JAG ÄR SÅ TACKSAM, jag blir så rörd....ÄNTLIGEN.
Ove och jag var med i krasch covid forskningen, och han som var forskningsledare sa mig  att "man kan fundera om någon bakomliggande inflammatorisk sjukdom, startade av att jag blev sjuk i covid....".
Så nu får vi se...är det covid, eller har något triggats igång...
24/3, var 
vB--Oxygenmättnad(PNA) 46 % på akuten, såg det när jag kom hem, ringde 1177 ssk, som sa det borde gjorts lungröntgen inte bara skickat hem mig. Ny dr idag säger det är lågt. Min tidigare vc tog ingen notis om den låga blodgasen, trots påpekanden, så då tackade jag för mig....
Min första jättefina dr på gamla vc startade alla utredningar, såg vätskan i hjärtsäcken...ringde hem till mig där i mars 21 och var så bedrövad..men så slutade han..sedan dess har man sagt mig det kommer av covid men ingen behandling har sats in..och många många turer sedan dess..hur jag kastats runt i vården..I försöken få hjälp, bli frisk...eller så frisk det går....
Idag, de hörde obstruktiva biljud, hostar mycket, afebril, även fd kollega som jobbar där, sa det hörs för oss åxå, Ove var med mig ...
Nu blir det 5×1×5 Prednisolon till att börja med. Best du tar det på morgonen sa apotekaren, tur det är kort kur när du äter blodtunnande sa han, då det kan påverka och ge lättare blödningar..."//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan