tisdag 23 april 2024

Helt fantastiskt....


Kan tycka jag blev något lite bättre av Prednisolon, men osäker för tidigt att säga. Vi får se i maj vad dr säger då. Men så i natt efter 5:e och sista dagen med med kortizonet, så vaknar jag med mycket slem igen. Får kliva upp ta Bricanyl och slemlösande....
Tar sedan bltr 137/95 pulsen är hög 103. 
Jag vet ju att anledning jag vaknar av puls/tinnitus i örat har lungläkaren förklarat kan troligt vara mer slem på natten, då stiger pulsen.

Ringde då min vc och de skulle ringa upp...

Vi tar en morgon promenad, Ove skulle träffa sjukgymnast denna morgon för ryggen.

Så ringer en glad ssk så insatt och noga upp mig, egentligen för att återkoppla efter Prednisolonet, då dr var sjuk idag. Vi pratar, och hon funderar om mina inhalationer är tillräckliga, ingen har någonsin sagt något om det tidigare, så vi bokar in en tid i morgon kl 11. Hon känns ha stor kunskap i andningsvårigheter, och förstår...så fantastiskt, jag blev så glad...hon frågar lite, jag hävisar olika i journaler...och..Nej jag känner väl inte så mycket skillnad på när jag tagit Symbicort...och då kan annat behövas, förklarar hon. Så jag ska ta med alla mina inhalationer, olika slemlösande mm i morgon...Hon reagerar även hon på blodgas 46%...så vi får se I morgon...
Jag hade stannat medan vi pratar, Ove hade gått på sitt på vc, så jag går efter när vi pratat klart, känner mig hoppfull...sätter mig på en bänk i trapphuset på vc...men jisses tänker jag...måste man kedja fast en bänk utanför dörren i ett trapphus till en vårdcentral...
Håller just nu på med att lyssna till Postcovidlotteriet. Såååååå viktig bok....

Postcovidlotteriet - av Lisa Nore'n: rekommenderas varmt, hur det varit och är ur en läkares perspektiv som själv blivit sjuk... 

Lisa är även styrelseledamot i Svenska Covidföreningen 

Lisa -  "en av flera kliniskt verksamma forskare och läkare som

 med olika specialiteter har upplevt komplikationer eller långvariga symtom av Covid-19", och tagit fram kunskapsstödet:

https://www.langtidscovid.se/lkare-till-lkare

https://www.langtidscovid.se/generella-symtom

https://covidforeningen.se/

 

Så viktiga de är alla de som kämpar för oss,  alla de i covidföreningen...fantastiskt vilket jobb de gör. Alla som forskar, läkare och delar sitt kunnande....

Det är så givande att lyssna till boken...Det berikar...Flera aha...Kanske är det så.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan