tisdag 23 augusti 2022

Fråga till Geriartriken i vår hemstad

 FRÅGA TILL DR SOM BEDÖMDE MAMMAS ALZHEIMER 

"Citat ur ärendetext: "Glömde en viktig fråga. Min mor B xxxxxx-xxxx, som just lämnat oss i alzheimer. Är den variant hon fick ärftlig. Skulle vara tacksam för svar då jag själv drabbades av covid mars -20 med flera kvarstående symtom, bland annat utmattningssyndrom, där man gjort flera tester på hjärnan. MOCA 24/30. KEDS 27. MMT 28/30 under våren -21. Men min vårdcentralsläkare i Uppsala kopplad mot minnesmottagning har sagt det är inte demens utan att jag är slut efter allt. Men jag är realist... önskar få veta... är det mor hade ärftligt, kan jag framföra det till min läkare... Tack för svar".

Bedömning

Skriver brevsvar till patienten med resonemang kring detta. Mycket möjligt att hon drabbats av kognitiv svikt i efterförloppet till covid. Hänvisar henne till fortsatt dialog med sin läkare på hälsocentralen i Uppsala.


Slut citat 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan