onsdag 10 augusti 2022

Covid forskning - ÖGON

 Citat " Neil Lagali och hans forskargrupp vid Linköpings universitet fick nyligen två miljoner för att studera en av de mer okända långtidssymtomen som kan komma efter covid-19 – ögonproblem."// slut citat 

Mer i länk HÄR från Vetenskapsradion - Forskarliv

Covidföreningen länkade till detta häromdagen från mars 2022.

Det togs även upp om att tidigt drabbas av gråstarr, katarakt...och jag har ju varit med om mycket under mina snart 63 år med min ögonsjukdom som prematur barn.

Även hur ögonen påverkats efter de 2 covidinfektionerna - synfältsförändring och trycket har stigit...

Jag har sagt till min ögonläkare förrut att kan jag bidra med något i forskning så finns jag och de får höra av sig....

Så det här var verkligen intressant...tyvärr hann jag inte uppfatta vad den ögonsjukdomen hette när man fick gråstarr mm tidigt I livet.

Har själv op 10 gånger, 2 före jag började skolan, och fick vänta 1 år. 5 under skolåren i min hemstad och 90 en yaglaserop i Umeå. De sista 2 ögonop gjordes på Ackis, då op man in linser, tog efterstarr, och fixade en skada på iris.

Hämtade ut min prematura journal som jag skrivit om här i bloggen förrut, och verkligen intressant läsning. Överensstämde inte med det som berättats om ålder för min första ögonop och när de upptäckte starren....

Jag blev ju så röd I ögonen av covid första dagarna, första gången i mars 20 som typ en vagel sa de då. Vid omsmittan 30/4-22 blev jag jätterädd i ögonvitan och det sved.


Så fantastiskt det forskas om hur covid påverkar ögonen.

det ras även upp i infot LÄKARE TILL LÄKARE - POSTCOVID 

Bild från då 220504

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan