måndag 16 december 2019

Återbesök efter operation av lins & början till utredning för artros

Återbesök på akademiska efter operstion av lins in i ögat. Afaki, Förekomst av intraokulär lins
Fick pupillvidgande och tog en bild själv på mitt öga. Det du ser när pupillen vidgats på mitt vänstra öga i bild ovan är linskapselrester, efterstarr och den nya linsen de fäst i iris baksida. Man ser som ett oregelbundet hål längre in i ögat i bilden.
Endera hade jag missuppfattat doktorn vid utskrivning eller.....men hursomhelst har de inte lagt linsen på iris på utsidan av ögat som jag uppfattade det, utan på insidan iris. Trycket låg mycket tillfredsställande på 14. Doktorn var mycket nöjd och jag åxå.
Vi testade synen och ytterst liten förändring till det bättre just nu.
Dr sa de kan inte få in mitt brytningsfel i linserna så de blir också en aning svagare så du kan ha en kontaktlins sedan om du vill för brytningsfelet sa han. Men sa jag, det var ju linser jag ville slippa. Så får se när det läkt färdigt hur jag ser då.
Tänk så olika de tänker, denna doktor sa att jag kunde använda mjukgörande droppar, så jag har köpt det. Frågade kvinnan på apoteket på Ackis och hon rekommenderade Thealoz Duo.
Jag berättade om hur jag upplevde synen i starkt ljus med lampor i tak, att det blir som att det finns en lampa till emellan, som bländar. Doktorn förstod precis vad jag menade och sa det kommer vara så ett tag till det läkt i ögat.
Frågar om operation av höger öga den 2/1-20. Jag ska vara på Ögonmottagningen 85 G kl 8.oo på morgonen och får veta operationstid samma dag ca kl 09-09.30...skönt då blir det gjort då.

Var på Luthagens vårdcentral på förmiddagen också. Hade så ont i min artros i vänster höft.
Som jag skrivit om förrut, så visar inte röntgen något ännu, men min fysioterspeut menar att det är i begynnande stadium.

Vi pratade om hur jag har värk, att jag haft ont sedan i våras. Sedan att jag blivit bättre under min sjukskrivning i 3 veckor, när jag opererade ögat och inte haft värk under den tiden. Så efter 2 kvällar och 2 dubbelpass i helgen som gick, har jag så ont i min höft och ryggslut. Det knakar till liksom och smäller till i vissa lägen. Det är svårt resa mig från sittande och en molande värk.
Doktorn ber mig göra vissa rörelser och hon testar lyfta mina ben och får jag säga till när det gör ont.
Berättar om värk i mina armar. Hon frågar om vi har reumatism i släkten, men det vet jag inte. Om värk i käken och i nackryggen och vårt jag remiterats.
Passar även på att fundera om mina tankar om sköldkörteln. Det togs olika prover på sköldkörteln, inflammation, snabbsänka mm, 5 rör. Ska testa Ipren x 3 mot inflammation för att se om det blir något bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan