tisdag 19 februari 2013

Kay om "inlärd hjälplöshet"

Mer för oss som vill utvecklas...i inspirationsbrev nr 34 tar Kay Pollak, om "inlärd hjälplöshet".
Han tar upp forskningen inom betendepsykologi om gäddan som ska anfalla levande småfisk och hur de reagerar när en glasskiva sätts emellan...ser mer under länk...även människa reagerar så....
Citat " Många av oss har på samma sätt olika gamla inlärda trossatser som hämmar oss i livet. Trossatser som hämmar oss att få ett rikt liv. Torssatser som skapar olika "inlärda hjälplösheter"
Exmpel på vanliga trossatser som är hemmande är: Jag duger inte, jag är värdelös,  jag är ingentng, efter lycka kommer olycka, jag är inte bra på matte, det är fult att tjäna pengar, jag är hjälplös.

Alla trossatser jag har går att ändra.
Vi är långt större än våra tankar om oss själva säger att vi är.
För några av oss  kommer kanske några av oss meningarna vara näst intill omöjliga att läsa..."..se mer under länk....
"Ändå är det ett faktum att alla är sanna."

Bild ovan från spiritual bliss på fb




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan