torsdag 21 maj 2020

Ny HVC, Akuten på Ackis och Covid '-19


Byte av vct till Svartbäcken. En jättefin ssk och läkare tar emot mig. Kollar hjärtat lungor, saturation i vila och rörelse och lyssnar frågar och läser igenom journal.  Jag berättar om arvet mellan mor och dotter de testade när jag fick en djup ventrombos 99. OP 2014 då de  dödade venen på Ackis  när benet där börjat mörkna. Dr ringer och rådgör och skickar in mig till Akuten igen med tanke på hög puls, yrsel och trötthet en sämre vecka med feber.
Åhhh vad fint jag blev bemött.
Ove körde in mig till Akuten...vi säger hejdå och jag går in till en ovisshet....vad väntar mig nu...inga anhöriga får gå in.
In i sal på akuten och får skjorta och får hoppa upp på britsen. In kommer Ssk med skyddsutrustning och prata med mig, tar EKG och 13 prover tas inkl D-Dimer +nytt covid-19 i näsa och svalj.
Efter en stund kommer en engagerad doktor in. Påläst och intresserad. Frågar om min tid fram till nu med covid symtom. Vi pratar också och blodpropp, yrsel, hjärtrusning och mina symtom med feber och annat som tar om. Även han lyssnar på lungor och hjärta. Han säger jag måste konferera med kollegor hur vi ska göra om ge något blodtunnande. Man brukar ge det till inneliggande covid patienter...så går han...
Kommer tillbaka efter någon timme och säger då jag haft covid så länge så tror de att ge blodtunnande, där risker finns inte ska ges. Han vet av vårt samtal jag brukar gå mycket och går på gym...fortsätt gå 2 ggr om dagen, det är bättre än blodtunnande.
Så säger han provet D-Dimer ligger på 8 och inte högre än 6 är ok..så det i kombo med de övriga svaren och mina symtom visar på det just covid-19. Svaret på Covid testet kommer i morgon.
Jag frågar om att börja jobba på måndag? Han säger var hemma måndag och se. Sjukskrivningen går ut på söndag...Jag frågar åxå om lätta på karantän och gå på sffären:..Han säger  hålla avstånd...ha munskydd även ute säger han
Jag tackar så hjärtligt för all hjälp jag fått och vilken tur jag haft som ändå klarat mig så bra säger jag....ja det har du verkligen,han har flera kollegor som det gått sämre för...och jag har lärt mig så mycket idag av att du kom hit sa han. Vi vet vi inte hur det kommer utvecklas....
Och jag själv har fått lära mig så mycket idag. Är så tacksam för allt.
Tack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan