söndag 17 maj 2020

Covid 19 och besök på akuten på Ackis

  1177 dirigerar mig hit till akuten...när yrseln blivit så påtaglig beställer de en sjuktaxi...det kändes som huvudet skulle tryckas ut genom öronen...
Träffar dr och Ssk utanför...som gör en noggrann bedömning..typiska covid-19 symtom säger dr.
Försent göra test när det gjordes på covid-19 14/4..även 19/4 sa han...Du ska inte börja jobba nu sa dr.....ok.....
De kan inte beställa sjuktsxi hem. Ringer själv de vill först inte boka för de ska akuten göra. Ok säger jag hur tar jag mig då hem? Det visste han inte i andra ändan...nehej men då bokar jag en vanlig taxi. Nej sejer han det kan du inte,  jag får väl hjälpa dig då säger han. Jag går mot akutens dörr igen och SSK ser jag vill något och kommer ut. Berättar för henne om samtalet jag är uppe i och att han håller på att boka ändå och allt blir ok.
Så kommer dr ut igen och vi frågar...hur är det, smittar det ännu..nej isf ytterst lite om ens något när det gått så lång tid.. men håll avstånd försäkerhetsskull sa han....ok tack för allt säger jag vilket fantastiskt jobb ni gör. Ja jag har hållit mig i karantän sedan v 11.

Så kommer den trevliga tjejen i specialsjuktaxin från Enköping igen och hämtar tillbaka. Hon har mycket att berätta om alla turer med folk i samma situationer och hon vet exakt hur det är för många.
I trygga omhändertagande händer från 1177 av de som verkligen förstår och vet hur det är så är jag åter hemma 23.45 igen.

Det tar den tid det tar......skönt att veta att det troligen inte utvecklas till en allvarlig variant då det varit så länge....
Dr berättade om sin fru som haft symtom i flera veckor....medan han själv bara som lättare förkylning men som han sa bor man under samma tak får man räkna med att alla har det.
Han var väldigt noga med att veta vilken typ av yrsel...det är inte stroke symtom....utan mitt var som havet som gungar vid storm...han pratade lite kring olikheter och vad jag skulle tänka på....han var noga med mina hjärtrusningar nattetid...och är de kortare och övergående...men håller de i sig längre skulle jag in direkt...
Att det försämrats då jag hade haft 3 mornar med temp runt 38...det brukar vara på em...det var en viktig punkt och oftast är temp lägre och och åker upp senare.....han noterade hur det varit....fokus låg på yrsel...men han förstod exakt...visste precis...så här är det när man har det längre....medan vi pratade här hemma innan vi åkte iväg kom jag på att jag hade ju haft yrsel någon vecka innan jag fick feber åxå...kräkts...magen orolig och lös...och med yrseln nu fick jag springa på toa ggr flera...klockrena symtom jag haft...och har....och att hostan planat ut några dagar....
Sååå skönt att någon förstår...träffat flera .....
De finns åxå, gruppen med långdragna symtom....
Jag har försökt återhämta mig i 63 dagar nu ....9 v....men tyvärr finns inget att göra.....
Skönt morgon temp vid 4.30 var 37.2 igår..Men oro i magen finns dyningar kvar av.....sutrition UA...och...dagen var sååå trött somnade 2 ggr ...
Idag söndag vaknade med temp 37.5 och mer hosta... 💐❤
Tack till våra älskade för all hjälp ❤ det betyder sååå mycket för oss ❤❤❤❤❤
@chriswalkernorris @dnlstrhnns @minna_finnowitsch @matte_edlund @sarahtoivanen  och lille Fabbis som var så duktig och hjälpte till och hade plockat blommor till  fammo och Lars-Ove❤, lilla  Bellis var åxå med så klart...alla på avstånd ....medan @maxx.beijer hade match idag
Tack, tack tusen tack💐
Nu har vi flyttat in i vårt nya hem.
En insats i Tuna backar med uteplats min älskade Ove och jag....som funnits med mig genom hela denna svåra tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan