onsdag 4 mars 2020

Aleris Ögon återbesök


Så var det dax för återbesök på Aleris ögon i Uppsala.
Först in till SSK, och trycket låg 15 v öga och 20 h öga. Synen oförändrad, v 0.2 och h 0.4 ca.
Hon testade och fick även se den korrigering optikern på syncentralen gjort. Hon fick andra värden. Jag beskrev också att jag var obekväm med den styrka optikern tyckte jag skulle ha när jag läste +3. Jag blir lite yr av dem.. ..och +2 vid dator. Själv får jag ta av mig glasögonen +3 vid dator, när jag dokumenterar i jobbet. Ser bättre utan vid skärmen. Jag får testa av vad som passar mig bättre.
Hon fotade ögonbotten: synnerven, näthinnan och gula fläcken då det är lättare se förändringar då man fotar.
Så fick jag gå in till min doktor som remitterade mig för operstion. Jag tackade henne för att hon gjort det möjligt att få göra dessa operationer och hur bra det blev.
Så skönt slippa kontaktlinser nu, jag har så smått börjat vänja mig utan. Som jag skrev förrut så sitter det i ryggmärgen att var kväll gå till köket och ta ut linserna och ta ögondropparna men det har försvunnit nu.
Hon undersökte mig noga och sa det ser fint ut. De hade också tagit lite efterstarr fick jag veta. Det hon såg nu var att vänster lins inte låg helt rätt i ögat. Att vi fortsätter som förrut med kontroller var 3-4 månad hos Aleris och ska hålla extra koll på linsen i vänster öga. Det var ju  i v öga doktorn fick fästa linsen i iris, då inte linskapseln var intakt. Det är lätt åtgärdat ifall den behöver flyttas lite. Hon tog om trycket på h öga och det var 17, så det är helt ok. Inget att känna oro inför tänker jag. OM det blir en operstion till så vet jag ju hur lätt det är.
Vi pratade om operationerna jag gjort, om att vänta med korrigering av synen med glas/linser då det är så lite det ger i förbättring.
Jag ska använda kortizonsalva på utslagen vid höger öga som brukar klia.
Nämnde till henne vad jag sa till opererade läkare, att jag med min redan skadade synnerv kan stå till förfogande i ev framtid i forskning om de vill testa förbättring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan