söndag 16 februari 2020

Prematura barns känslor


Träffade på en yngre man idag som det visade sig när vi pratat en stund åxå precis som jag var ett prematurbarn. Han var född 3 månader för tidigt och fick ligga 3 månader i kuvös. Hans födelsevikt var 1000 g. Jag vägde 1330g och var 40.5 cm då 59. Vilken tur vi hade sa han som överlevde. Han hade också lite nedsatt syn, pollenallergi och astma. Även jag allergi mot pollen och mjölkprotein. Jag berättade om en kollega hemma i Övik som hade en dotter som åxå var prematurbarn och hur hon upplevt sig inte riktigt tillhöra familjen och att jag i hela mitt liv kännt så, levat med känslan att jag var mindre värd ...Hur jag utsattes för mobbning under 9 år i skolan p.g.a mina ögon och att jag som prematurbarn hade svårt gå upp i vikt. Tänk han hade samma känsla han levde med.
Han berättade att han läst någonstans att prematura barn kunde ha svårt med matten i skolan som han hade. Jag berättade om fasan att gå i skolan...inte kunna se vad som stod på tavlan, ha svårt att läsa..om att vilja vara som alla andra..undrar just om det varit så här för fler prematura barn.
Blommorna i bild fick jag av mitt hjärta Ove ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan