onsdag 28 september 2011

Livsmedelshygien kurs med Örjan Olofsson ©

Trevlig fm med mycket intressant info från Normor. Om skadedjur och utbildning i livsmedelshygien....hantering...smittvägar....och det vi får in i landet från öst, med människor som fllyttar hit...och vårt allt större resande....intressant.
En dag fylld med nyttig info och vi fick vid två tillfällen frågor att reflektera över i vår egen arbetsmiljö, vad det brister och vad som vi kan förbättra.
Det blir allt mer resistenta bakterier och idag kommer b.la. tuberkulosen med inflyttade. Det har varit så gott som utrotad i vårt land, men är på tillbakagång.
I Danmark sättes smileies på dörrarna till restaurangerna. Grön för godkänd ur miljösynpunkt och vid bristfällighet sätts en röd. Detta var på gång i Sverige också men har ännu inte genomförts. Jag vem vill gå och äta på en restaurang med röd smileies.
Det rekkomenderas hansprit med alovera.
Utomlands vet man att vart annat hotell haft vägglöss, så ställ resväskorna utomhus, vid hemkost.
Mat som kommer med värmeskåp, ska tempas var dag.
Tillagad mat ska ner till 8 grader på 4 h för att klara bakterier.
Kommuen har köpt in en speciell termometer som alla ställen med mathantering ska få. Kyld/fryst mat ska transporteras i speciella kylväskor eller skåp, inte som nu. Livsmedlesavfall ska ut så fort som möjligt och en disktrasa är en mycket stor bakteriehärd. Rekommenderas att använda papper och kasta och likaså, förkläden gärna engångs och nät för håret.
Lite info om HACCP  och EKP läs mer under länk.
Vi får info om de alleriger som kan ge autonoma sjukdomar (diabetes, struma, ms och als) om man inte sköter sig, möjlkallerig tappar man de viktiga flimmerhåren i tarmen. Jag har ju mjölkproteinallergi men de återbildas när man slutar med mjölk. För en med glutenintollerans förstörs även ”fästet” till flimmerhåret i tarmen och det kan inte återbildas. (Jag märker ju när jag hållit mig från allt fett och mjölk i sommar när jag fått ner 22 kg att, min allergi är kvar. Åt gräddstuvad pytt för lite sedan och magen reagerade direkt)
Virus överlever i en byrålåda.
Vi nyser i 150-170 km2
VAD ORSAKAR MATFÖRGIFTNING
* Bakterier          92 %
* Virus                 3 %
* Parasiter            1%
* Kemiska ämnen  4 %
Ett tips, lite ättika i mat förändra ph, slunga alltid grönsaker.
Den optimala tempen för bakterier är mellan 35-40 C.
Mina fjuttiga anteckningar ur denna dag, vill du veta mer så titta in här på Nomor och lär mer….
Trevligt att träffas igen med min vän Ulla som också var med denna fm :) ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan