onsdag 15 maj 2024

240514 Dieitist ringde

 240514 ringde dietisten från gamla vc och pratade en bra stund.

Förklarade varför jag bytte vc, att pga den ssk som inte tog mitt venösa blodgas på 46% på allvar, trots att jag info om att 1177 ssk sagt du måste kontakta din vc. Men att min dr på förre vc verkligen tagit hand om mig i allt som vanligt. Vi pratade kring kan möjligen covid bidragit till viktuppgång, kan möjligen covid vara orsak till predeabetes....men som hon säger man vet för lite ännu.

Hon frågade mig du får gärna stå kvar med koll hos dietist hos mig sa hon...och jag valde så...I nuläget 1 gång per år.


Tog upp att dr på nya vc givit mig recept på pajalagröt, och blodtrycksfall jag snart mätt klart i inlägg nedan, då jag sökte för, varför har jag perikadvätska, svårt med andning med slem och allt annat jag  räknade upp i handling inför...

Men säger dietisten precis som jag själv funderat, det är mycket socker i den gröten...1/2 dl russin, 1/2 dl plommon, 1/2 dl aprikoser bla..ca 7 ports.../ 1 v... möjligen äta den 1-2 ggr/ v råder hon till 

Receptet här: 

INGREDIENSER

4 - 6PORTIONER

  • ½dl
    linfrön
  • ½dl
    russin
  • ½dl
    katrinplommon, i bitar
  • ½dl
    torkade aprikoser, i bitar
  • ½tsk
    salt
  • 7dl
    vatten
  • 1dl
    havrekli
  • 2dl
    fiberhavregryn

SÅ LAGAR DU

  1. Lägg allt utom havrekli och gryn i blöt i vattnet över natten.
  2. Tillsätt kli och gryn och låt blandningen koka i 3–5 minuter under konstant omrörning.
  3. Färdig gröt ska förvaras kylskåpskallt och står sig en vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan