måndag 9 januari 2012

Tankar utifrån "Den sjunde dagen" av Stefan Einhorn ©

Tänkvärt citat från boken "Den sjunde dagen" av Stefan Einhorn:
"Att Mirijam och jag bildat familj bidrog till att jag kunde komma till rätta med känslan av obesvarad faderskärlek. Jag förstod att människor skapar det liv som de har förutsättningar att leva. Mycket av det som pappa gjorde för mig under de senare åren överskuggade också hans tillkortakommanden gentemot det barn jag en gång var. Att förlåta sina föräldrar deras brister är av avgörande betydelse för hur vi kan gå vidare i vårt eget liv, och i mitt fall upphörde aldrig känslan av kärlek till min pappa" // slut citat från sidan 17.
Precis så är det, de flesta av oss har något från vår barndom vi bär. Våra barn kommer att göra saker mot sina barn som de kommer att bära. Det finns inga perfekta människor. Det finns inget så komplicerat som att vara förälder och än hur du gör kommer du säkert förr eller senare att få höra något som varit fel. De allra flesta har gjort så gott de kunnat utifrån de förutsättningar de levde efter och jag tror att barn kommer känna sig än mer svikna i en framtid. Med allt mer skilsmässor, fler partners i föräldrarnas liv, som lär barn att människan är utbytbar. Ett begrepp vi fick lära i den "barnskötarutbildning" jag gick på 70-talet. Redan då pratade man om att ett barn som började tidigt på dagis hade när de började skolan, haft ca 200 olika människor som vårdat dem. Med alla vikarier som passerar revy blir det många och på den tiden var barnen hemma med sin mamma när hon gick på barnledigt. Barnet/n fick vara hemma med det nya syskonet genom hela föräldraledigheten. Då var det bara problemfamiljer som hade sina barn på dagis när de var barnlediga, för att barnet skulle få den stimulans som hemmet och föräldrarna inte kunde ge….och hur mår många barn idag???...allt fler hamnar hos BUP…det hörde man aldrig talas om när vi växte upp…SOC är inkopplade på allt fler barn…där vuxna inte klarar av att ta ett sunt vuxenansvar tillsammans för sina barns bästa. En part kan vägra samarbete och till och med utöva PAS som ger barnet svårt i sitt liv att erkänna sin halva del av sig själv. Delen från den nersvärtade föräldern.

PAS: http://www.pappaliv.se/pas/pas.htm
Pappaliv.se av pappor för föräldrar: http://www.pappaliv.se/
Stefan Einhorns hemsida: http://www.stefaneinhorn.com/
Ovan hämtat från de gamla bloggen.
Jag har de flesta av Stefan Einhorns böcker i min ägo, och läst dem, en man jag beundrar och  vars böcker jag gärna läser om igen.
HÄR BERÄTTAR STEFAN OM  SIN BOK  VÄGAR TILL VISDOM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan