torsdag 4 maj 2023

Jobbigt med hjärtat

 Det känns i kväll som jan 2022 när hjärtat rusade och jag hade sådant tryck över bröstet...tog bltr och sutration...

Ovan kl 16.56

Ovan kl 17.11
Ovan kl 17.11
Ovan kl 17.26
Haft tryck av och till under dagen.

Kl 19.24 är bltr puls och sutration se nedan...Efter vila sedan ovan 17.26.
Och fått springa några ggr på toa, tryck över bröstet..

Funderar vad är det med mitt hjärta..ibland vaknar jag på nätterna åxå av hur hjärtat rusar...som jag skrivit här förrut har jag perikadvätska bakom hjärtat efter covid som inte går att tappa....och kardiologen avskrev mig ju när de bedömde inget fel på mitt hjärta. Men jag fick läsa i min journal i jan 22 att det bedömts som Kronisk perikardit...
Hjärt och lungfonden skriver om hjärtstopp HÄR
Som jag skrivit förrut här stannade min brors hjärta vid 40 mm perikadvätska 2006..mitt i mars 21 var 27 mm och det behövs inte följas upp enligt kardiologen. Jag har info om min bror, han har givit ok att titta i hans journal åxå men det intresserar dem inte. Han fick op bort hjärtsäcken 2019....som tur var, var han på sjukhuset när han fick hjärtstoppet...och de fick akuttappa honom...
Mig har de bedömt inte går att tappa, då det ligger så illa till bakom hjärtat..
Mitt bltr är i regel lågt, som det är på patienter med perikadvätska
Hjärt och lungfonden skriver "  En del drabbade har haft symtom som andnöd, bröstsmärta, yrsel, svimning eller trötthet under kortare eller längre tid innan hjärtstoppet inträffar."// slut citat..
Så har jag av och till...
Mer om allt detta som hänt i bloggen...

Så kl 20.50 nedan efter vila hela kvällen...
Undertryck är ännu högt...hm????

Så kl 22.12 efter dusch är bltr puls och sutration, är det som vanligt igen.
Om du är läkare och läser det här...snälla vad beror det på...är det pga vattnet i hjärtsäcken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan