torsdag 9 juni 2022

MAKULÄR AMYLOIDOS & 19 kg minus nu

Haft enorm klåda på ryggen sedan början på 2000...Sundsvall satte en diagnos...ackis Makulär Amyloidos...

Jag har inte orkat ta tag i det ännu sedan covid då det kliat mer och blir blåsor....

Han sa blir det sämre vid stress...Man vet inte hur drt uppkommer...men man får leva med det...inte säkert det går bort....

Jag fick en kortizonsalva Ovixan, jag haft förrut igen...som inte hjälpte något...för 10 år sedan...Nu smörja efter schema i veckor framåt...och mjukgörande flera ggr om dagen....

Det kliar som tusan ibland där på ryggen..ca 10 x 10 cm. Jag har inte orkat ta tag i det under dessa 2 år med postcovid/pacs, så glad och tacksam jag fick tid så snart. En jättefin läkare. 

Nästan 19 kg minus idag av de 20 kg jag gick upp av covid. Viktkurva nedan ur Lifesum.

Makulär Amyloidos -  det brunaktiga partierna i bilderna här nedan.
Längst upp till vänster, ses i bild ovan
Även här, till vänster längst upp i bild, och i bild nedan ser man 2 partier som doktor idag sa det blivit. 

Citat/ länkar från besöket på Hudmottagningen Akademiska Uppsala sept 2011 mer om det besöket HÄR I BLOGGEN 

"Finns inte mycket på svenska på nätet om det. Här några länkar jag fann som är översatta.

Macular amyloidos: etiologiska faktorer.
Macular amyloidos symptom, diagnos, behandlingar och orsaker...
En klinisk-epidemiologisk studie av makula amyloidos från norr...
Tidigare inlägg i bloggen om när provet togs och undersökningen " HUD REMISS

Hud Sundsvall bedömde först Makulär Amyloidos som Notalgia Parastetica mer om det från 2011 här i bloggen 
Dr tittade åxå på mina stora fettknölar i handled och överarm vänster.
Han tittade även på där Aknisk Kreatos jag hade ovan munnen, som jag behandlades för med Zyclarna 20. Det såg pk ut. Det kan ju utvecklas till hudcancer. Många har det fick jag veta men mitt var borta nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan