måndag 21 augusti 2023

🐝GETINGSTICK REAKTION 🐝

 🐝GETINGSTICK REAKTION 🐝


Kan någon detta!


Igår 230819 blev jag getingstungen vid ca 12.45. Snabbt försökte jag få ut taggen ur mitt vänstra lillfinger, och försökte suga ut ev kolijox. Såg inte getingen satt på burken jag drack ur inne på bilträffen. Tog en receptbelagd allergi tablett och en extra puffar symbicort.

Jag har inte blivit stucken av en geting sedan skolåren, vad jag minns.

Iaf, dagen gick, vi åt samma mat, och vid 18 ca får jag ont i magen, vi går hem till hotellet, och väl inne rinner magen, jag börjar kräkas, och så håller det på hela kvällen, somnar av och till av utmattning, vaknar och på toa igen.

Jag vaknar till vid 4 av ett pojkgäng som skriker och går upp, allt känns rätt ok.

Försiktig med vad jag ätit till frukost idag, och kännts ok. På fm får jag sådan värk i vänster handled...som känns mycket mindre nu.


Läste lite om getingstick idag när jag orkade, och det står ju om hjärt och lungsjuka, och jag är riskgrupp efter allt som drabbade mig av covid..kan möjligen jag fått en sådan reaktion av getingsticket. Men känner inte mycket idag i fingret och för säkerhets skull en allergi tablett till i morse..


Vi funderade först är det av maten, men vi tar ofta olika och smakar av varandra och då skulle isåfall Ove bli sjuk åxå, funderar jag...


1177: 

https://www.1177.se/olyckor--skador/bett-stick-och-vaxter/getingstick-och-bistick/

Astma och allergilinjen: 

https://www.astmaochallergilinjen.se/anafylaxi-anafylaktisk-chock/getingstick-och-anafylaktisk-chock


Kanske går det göras ett test på geting? Ska kolla med min vc.

Ca 1,5 h innan jag började må dåligt slog det upp utslag...

Ove frågade, vad har du för utslag där vid halsen......????

Läst om efteråt att nässelutslag kunde komma efter...

En vän till mig skrev: "om du inte tål getingstick så skulle du nog känna av det mera nu...... <3

Själv har jag aldrig blivit getingstucken....."// slut citat

Så svarade: " Minns som barn i skolan när en klasskompis ropade du har en geting i håret och jag skulle vifta bort den...då gjorde det ont...

Nu hann jag snabbt dra undan handen och direkt tryckte ut ur skinnet i mjukdelen på fingret....

Det cirkulerade en geting runt bordet där vi stod flera med mat och dryck...och vi hade stoppat servetter i hålen på dryckes  burkarna..och den var runt mig mfl flera gånger så jag fick backa...Gick på burkar och svämmade runt mat.....


Det enda jag vet att jag kan möjligen vara känsligare i dag med tanke på symtomen av covid jag lever med...

...och så konstigt jag blev så sjuk, vi åt samma....och jag kollade i länkarna dagen efter att man kunde få just reaktion lös mage kräkning...och funderade..Kanske var det av getingsticket...När heller inte Ove blev sjuk..."// slut citat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan